اسکانو

[:en]جزئیات وام اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن و توضیح کامل مراحل دریافت وام[:de]

جزئیات وام اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن و توضیح کامل مراحل دریافت وام

[:]

برای خرید خانه وام‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از انواع وام‌ها نوع که معمولاً برای دریافت آن باید راحل سختی را بگذرانید، تسهیلاتی است که بانک‌های خصوصی و دولتی کشور در اختیار متقاضیان مسکن قرار می‌دهد… این وام معمولاً با سود بسیار بالایی پرداخت می‌شود و باید مراحل سخت بانک را طی کنید تا به تسهیلات دلخواهتان دست‌یابید. یک نوع وام دیگر هم وجود دارد که با عنوان “تسهیلات صندوق پس‌اندار یکم” شناخته می‌شود. برای این نوع وام باید به مدت یک سال، ۴۰ میلیون تومان در بانک سپرده‌گذاری کنید. پس از گذشت یک سال شما می‌توانید وام با سود ۱۱ درصد به مبلغ ۸۰ میلیون تومان دریافت کنید. . بنابراین بعد از یک‌ساله ۱۲۰ میلیون تومان برای خرید مسکن خواهید داشت. مزیت این وام این است که سود بسیار کمی دارد و نکته منفی آن این است که باید برای دسترسی به آن، ۳۶۵ روز صبر کنید. اما نوع سوم وام مسکن، گرفتن وام اوراق حق تقدم مسکن است. این تسهیلات، درواقع یک “وام اورژانسی” محسوب می‌شود. برای اطلاع بیشتر از شرایط دریافت وام مسکن ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

وام اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن درگذشته ۳۵ میلیون تومان بود که امروزه به ۶۰ میلیون تومان افزایش‌یافته است. سود این وام ۱۷/۵ درصد است ولی با توجه به روند سریع پرداخت آن می‌توان آن را نادیده گرفت. اقساط این وام در حدود یک‌میلیون تومان در ماه است. یکی از مواردی که باید در مورد این وام در نظر داشته باشید این است که این وام را فقط به خانه‌ای می‌دهند که می‌خرید و نمی‌توانید روی سند خانه‌ای وام بگیرید و آن را هزینه خانه‌ی دیگری کنید. در این مقاله به زبانی ساده مراحل دریافت وام اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن را مرور می‌کنیم.

برای گرفتن این وام سروکار شما با بانک مسکن، فرا بورس و کارگزاری‌های بورس خواهد بود. شما زمانی که به فرا بورس مراجعه می‌کنید فهرستی از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن را به شما خواهد داد که از میان آن حق انتخاب دارید. قیمت این اوراق در روزهای اخیر بین ۹۱ تا ۹۳ هزار تومان است؛ بنابراین برای دریافت یک وام ۶۰ میلیون تومانی به‌اضافه یک وام جعاله مسکن تعمیرات مسکن ۱۰ میلیون تومانی باید حدود ۱۳ میلیون تومان اوراق تسه خریداری کنید درنتیجه درنهایت به‌جای ۷۰ میلیون تومان، حدود ۵۷ میلیون تومان پول خواهید داشت.

جزئیات دریافت وام از طریق خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن

وام مبتنی بر خرید اوراق تسهیلات مسکن تا قبل از اسفند ۹۴ به مبلغ ۳۵ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می‌شد. این مبلغ در تمام کشور یکسان بود؛ یعنی همه مردم در تمام شهرهای ایران، همگی یک مبلغ واحد ۳۵ میلیون تومان را دریافت می‌کردند. آن‌ها می‌توانستند ۱۰ میلیون تومان، وام جعاله تعمیر مسکن نیز به تسهیلات خود اضافه کنند؛ بنابراین وام آن‌ها به ۴۵ میلیون تومان می‌رسید؛ اما از اواخر سال ۹۴، شیوه پرداخت وام مسکن تغییر کرد؛ یعنی تسهیلات در تهران به ۶۰ میلیون تومان و در شهرهای با جمعی بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ۵۰ میلیون و در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر، به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت. سود این وام ۱۷.۵ درصد است؛ یعنی ۰.۵ درصد کمتر از سود مصوب تسهیلات در تمام بانک‌های کشور.

پرداخت قسط بانک مسکن  و مدت‌زمان بازپرداخت آن

اقساط وام مسکن در حالت ۶۰ میلیون تومانی، ۹۹۹ هزار تومان است. به‌این‌ترتیب بعد از ۱۲ سال، آن ۶۰ میلیون تومان را به مبلغ ۱۴۳ میلیون تومان بازخواهید گرداند. در شهرستان با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر به ازای ۵۰ میلیون تومان وام، ماهانه ۸۳۲ هزار تومان قسط پرداخت خواهید کرد. کل این وجه پرداختی بعد از ۱۲ سال ۱۱۹ میلیون تومان می‌شود. در شهرستان‌های با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر، باید به ازای دریافت ۴۰ میلیون تومان وام، هرماه ۶۶۶ هزار تومان قسط پرداخت کنید، درنتیجه پولی که بعد از ۱۲ سال یعنی ۱۴۴ ماه به بانک مسکن پرداخت می‌کنید، برابر با ۹۵ میلیون تومان خواهد بود.

آیا برای دریافت این وام باید سند خانه را در رهن بانک گذاشت ؟

برای گرفتن این وام باید سند خانه را در رهن بانک بگذارید. علاوه بر این می‌توانید ۱۰ میلیون تومان وام جعاله تعمیرات مسکن را نیز دریافت کنید. وام جعاله تعمیرات مسکن نیز سودی برابر ۱۷.۵ درصد دارد ولی مدت‌زمان بازپرداخت آن ۵ سال است و نه ۱۲ سال. به‌این‌ترتیب مجموع مقدار اقساط این وام ۲۵۱ هزار تومان خواهد بود.
وام از طریق خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن، از نوع عقود “فروش اقساطی” است، یعنی می‌توانید هر زمان اقدام به تسویه وام کنید بدون اینکه سود کل این ۱۲ سال را پرداخت کنید.

وام اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن چیست ؟

در وام اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن کلمه “تسه” کلمه‌ای کلیدی است. “تسه” به معنی اوراقی است که به سپرده‌‌گذاران برای تسهیلات مسکن در بانک مسکن تعلق می‌گیرد. سپرده‌گذاران کسانی هستند که در آینده قصد دریافت وام مسکن را دارد ولی زودتر در بانک مسکن سپرده‌گذاری می‌کنند. در میان افرادی هستند که برای دریافت وام مسکن به بانک مسکن مراجعه می‌کنند درحالی‌که هیچ سپرده‌گذاری در بانک نداشته‌اند. بانک به این افراد پیشنهاد می‌کند اگر فرصت سرمایه‌گذاری و صبر برای رسیدن نوبتشان را ندارند می‌توانند نوبت سرمایه‌گذاران قدیمی بانک مسکن را بخرند.

تسهیلات اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوجین چگونه است ؟

تسهیلات خرید مسکن برای زوجینی که به صورت مشترک اقدام کنند برای تهران به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استانها و شهرهایی که دارای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت هستند ۸۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری ۶۰ میلیون تومان است.

آیا افرادی که از طرح تسهیلات زوجین سال ۹۲ استفاده کرده‌اند می‌توانند از تسهیلات مسکن با خرید اوراق حق تقدم  استفاده کنند؟

خیر، زوچینی که از طرح تسهیلا ت سال ۹۲ استفاده کرده باشند نمیتوانند تسهیلات مسکن از طریق خرید اوراق مسکن را دریافت کنند.

شرایط استفاده از تسهیلات زوجین چیست ؟

این تسهیلات فقط یکبار قابل پرداخت است.

تقسیط این تسهیلات به سه روش ساده، پلکانی سالانه و پلکانی دوره‌ای انجام می‌گیرد.

مدت زمان این وام ۱۲ سال است و سود آن ۱۷.۵ درصد است.

اقساط تسهیلات زوجین چقدر است؟

اقساط تسهیلات زوجین ۱۰۰ میلیون تومانی در تهران به روش ساده ماهیانه حدود ۱ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان، اقساط وام ۸۰ میلیونی در مراکز استان‌ها حدود ۱ میلیون و ۳۳۴ هزار تومان و اقساط  ۶۰ میلیون تومانی در سایر شهرها ۱ میلیون تومان خواهد بود.

آیا محدودیتی برای سن ساختمان وجود دارد ؟

بله، اگر حداکثر ۲۰ سال از زمان ساخت ملک مورد نطرتان گذشته باشد سقف تسهیلات در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۸۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۶۰ میلیون تومان خواهد بود. در صورتی که بیش از ۲۰ سال و حداکثر ۲۵ سال از تاریخ صدور پروانه گذشته باشد سقف تسهیلات ۳۵ میلیون تومان خواهد بود.

نحوه خرید نوبت سرمایه‌گذاران قدیمی برای دریافت وام

به‌عنوان‌مثال اگر شما بخواهید نوبت فردی که به مدت ۶ سال پول خود را بدون دریافت هیچ‌گونه سودی در بانک مسکن سرمایه‌گذاری کرده است از وی بگیرید باید هزینه آن را پرداخت کنید. در اقتصاد این پول ” هزینه فرصت” نام دارد. هزینه فرصت یعنی فرد سرمایه‌گذار قدیمی با دریافت مبلغی نوبت خود برای دریافت وام را به شما می‌دهد. برای این کار شما باید اوراق را به مقدار موردنیاز بر اساس قیمت روز اوراق از صاحبان آن بخرید. ممکن است برای دریافت ۶۰ میلیون تومان وام، در حدود ۱۰ میلیون تومان باید اوراق وام مسکن بخرید. لازم به تذکر است برای دریافت وام جعاله تعمیرات مسکن نیز باید در حدود ۱ میلیون و چند صد هزار تومان اوراق حق تقدم بخرید.

چگونه وام اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن بگیرم ؟

مرحله اول، مدارکتان را جمع کنید

برای دریافت وام اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن لازم است مدارکتان را همیشه به همراه داشته باشید. این مدارک شامل، اصل شناسنامه، اصل کارت ملی و یک شماره‌حساب بانکی به‌جز بانک مسکن الزامی است.

مرحله دوم، تمام جزئیات و مشخصات خانه موردنظرتان را با بانک چک کنید.

ددر هنگام خرید خانه این نکته را در نظر داشته باشید که بانک تا سقف ۸۰ درصد از قیمت خانه را به شما وام می‌دهد؛ یعنی اگر شما بخواهید ۷۰ میلیون تومان وام بگیرید نمی‌توانید خانه‌ای باقیمت ۸۰ میلیون تومان به بانک معرفی کنید. برای دریافت وام ۷۰ میلیون تومان حداقل قیمت خانه باید ۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد.

آیا سن ساختمان مهم است ؟

بله، مبالغ اعلام شده یعنی سقف ۶۰ میلیون تومان در تهران،۵۰ میلیون در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و ۴۰ میلیون تومان برای سایر شهرها شامل ساختمان‌های حداکثر ۲۰ ساله است. برای ساختمان‌های بالای ۲۰ سال و کمتر از ۲۵ سال در هر سه منطقه این مبلغ به ۳۵ میلیون تومان کاهش می‌یابد.

مرحله سوم، کد معاملاتی را دریافت کنید.

شما برای خرید اوراق تسه به کد معاملاتی نیاز دارید پس حتماً باید از یک کارگزاری بورس کد معاملاتی بورس دریافت کنید. برای دریافت کد معاملات بورس دو راه پیش روی شماست.

گزینه اول این است که به بانک مسکن مراجعه کنید. بانک مسکن نیز می‌تواند کد معاملاتی را برای شما تهیه کند اما کاری زمان‌بر است زیرا خود بانک نیز باید به کارگزاری بورس این بانک بگوید تا برای شما کد معاملاتی صادر کند.

گزینه‌ی دیگر پیدا کردن یکی از کارگزاری‌های بانک مسکن است که ممکن است کمی سخت باشد. بانک مسکن در تهران سه کارگزاری دارد. این کارگزاری‌ها در خیابان سهروردی، میدان آرژانتین و خیابان طالقانی قرار دارد.

کدام شهرها دارای کارگزاری بانک مسکن هستند؟

کارگزاری‌های این بانک در شهرهای کرج، مشهد، رشت، تبریز و اصفهان نیز واقع هستند اما شاید دسترسی به کارگزاری بانک مسکن کمی دشوار باشد. نکته امیدوارکننده این است که لزومی ندارد تا حتماً به کارگزاری بانک مسکن مراجعه کنید. شما می‌توانید به کارگزاری که مجوز فعالیت در فرا بورس رادارند مراجعه کنید. تعداد این کارگزاری‌ها بسیار زیاد است و به بیش از ۱۰۰ کارگزاری می‌رسد. مدت‌زمان دریافت کد معاملاتی بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت زمان می‌برد.

مرحله چهارم، به وب‌سایت فرا بورس مراجعه کنید.

پس از دریافت کد معاملات بورس حال وقت آن است که برای خرید اوراق تسه به وب‌سایت فرا بورس که در آن اوراق نشان داده می‌شود مراجعه کنید. در سمت راست صفحه بر روی لینک ” دیده‌بان بازار” کلیک کنید. در بالای صفحه‌ی مربوطه تیک گزینه‌های “بازار اول”، “بازار دوم”، “بازار سوم” ، “بازار پایه” و “بازار پایه توافقی” را بردارید و گزینه “تسهیلات مسکن” را بزنید.

با انتخاب گزینه ” تسهیلات مسکن” فهرستی نمایان می‌گردد. در این لیست تسه ماه‌های مختلف نمایش داده می‌شود. هر یک از این اوراق دارای تاریخ انتشار است. بانک مسکن با توجه به نیاز بازار، هرماه اوراقی را منتشر می‌کند. آخرین تسه منتشرشده مربوط به مرداد‌ماه سال جاری، ۹۵ یعنی تسه “۹۵۰۴” است. تسه مرداد‌ماه باقیمت حدود ۹۳ هزار تومان، گران‌ترین و تسه فروردین ماهسال ۹۳ باقیمت حدود ۹۰ تومان ارزان‌ترین تسه است.

قیمت اوراق تسه چگونه تعیین می‌گردد ؟

قیمت‌گذاری اوراق تسه بر اساس عرضه و تقاضای بازار است. وقتی یک اوراق تسه منتشر می‌گردد برای استفاده ۲ سال فرصت دارد؛ یعنی تسه مرداد ۹۳ تا چند وقت دیگر عملاً بلااستفاده خواهد بود؛ بنابراین تسه مرداد ۹۳ کمترین قیمت را دارد اما تسه مرداد‌ماه ۹۵ که ۲ سال فرصت استفاده دارد، گران‌ترین تسه بازار است؛ بنابراین هر جه مد زمان بیشتری به انقضای تسه ها باقی‌مانده باشد در بازار گران‌ترند؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که زمانی که شما خانه موردنظرتان را انتخاب کرده‌اید و سایر مراحل را پشت سر گذاشته‌اید و فقط باید اوراق تسه را خریداری کنید و وام خود را از بانک دریافت کنید. پس منطقی نیست تسه مرداد‌ماه ۹۵ را بخرید و بدون دلیل هزینه‌ی بیشتری را پرداخت کنید بنابراین تسه مهرماه ۹۳ را بخرید که هنوز سه ماه برای استفاده از آن زمان دارید.

آیا برای فروش اوراق گواهی حق تقدم محدودیت زمانی وجود دارد ؟

بله، محدودیت زمانی برای فروش اوراق اذر ماه ۹۴ و به بعد (تسه ۹۴۰۹ و به بعد ) مدت ۴ ماه است و برای اوراق خریداری شده در آبان ماه ۹۴ و به قبل (تسه ۹۴۰۸ و به قبل) ۲ ماه است.

آیا خرید اوراق حق تقدم محدودیت دارد ؟

بله، سقف خرید اوراق حق تقدم صادر شده در نماد ۹۴۰۸ و به بعد به میزان ۱۴۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه برای تمامی نمادهای ذکرشده و برای اوراق صادر شده در نماد ۹۴۰۷ و به قبل به میزان ۹۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه برای نمادهای ذکر شده‌است.

آیا با اوراق حق تقدم با نماد ۹۴۰۷ به قبل میتوانند تسهیلات با سقف جدید را دریافت کنند؟

خیر، دارندگان تسه با نماد ۹۴۰۷ یعنی اوراق صادر شده در مهرماه ۹۴ و به قبل میتوانند تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی (سقف قبلی) را دریافت کنند.

آیا استفاده همزمان از اوراق حق تقدم قدیم و  جدید امکان‌پذیر است ؟

بله، استفاده از اوراق حق تقدم قدیم یعنی اوراق صادر شده در نماد تسه ۹۴۰۷ و به قبل و اوراق حق تقدم جدید یعنی اوراق صادر شده در نماد تسه ۹۴۰۸ به بعد به شرطی که میزان تسهیلات از محل اوراق قدیم از سقف قبلی میزان تسهیلات یعنی ۳۵ میلیون تومان تجاوز نکند بلامانع است.

آیا دارندگان تسه‌های قدیم می‌توانند تسهیلات با سقف افزایش یافته را استفاده کنند ؟

بله،دارندگان اوراق گواهی حق تقدم قدیم یعنی نماد ۹۴۰۷ و به قبل برای استفاده از تسهیلات مسکن با سقف جدید باید برای خرید اوراق حق تقدم جدید یعنی تسه صادرشده با نماد ۹۴۰۸ و به بعد به میزان مابه‌التفاوت تسهیلات جدید با قدیم اقدام کنند.

مرحله پنجم، به کارگزاری سفارش خرید اوراق تسه را بدهید.

اکنون‌که تسه‌ها و قیمت آن‌ها را مشاهده کردید باید تسه موردنظرتان را انتخاب کنید. بعدازآنکه تسه‌ها را انتخاب کردید با توجه به مبلغ وام موردنظرتان، اوراق تسه به کارگزاری سفارش دهید. برای دریافت ۶۰ میلیون تومان وام مسکن به همراه ۱۰ میلیون تومان وام جعاله تعمیرات مسکن باید به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان وام یک ورقه تسه خریداری کنید، یعنی به ازای ۷۰ میلیون وام باید ۱۴۰ ورقه تسه بخرید که می‌توانید خیلی راحت از طریق کارت‌بانکتان پرداخت کنید.

ممکن است مرحله سفارش تا خرید قطعی اوراق چند روزبه طول انجامد، پس‌ازآن کارگزاری برگه‌ای به شما خواهد داد که نشان‌دهنده خرید قطعی اوراق تسه است. به‌طورمعمول سفارش تا تحویل برگه قطعی حدود ۷۲ ساعت زمان می‌برد.

مرحله ششم، مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن

برگه‌ای که از کارگزاری گرفته‌اید را به بانک مسکن ببرید. در این مرحله مشخصات خانه موردنظرتان را که قبلاً با بانک چک کرده‌اید را یادآور می‌شوید. در اینجا کار شما به پایان می‌رسد و از این به بعد کارها را بانک انجام خواهد داد.

مرحله آخر، به دفترخانه مراجعه کنید و هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

روز و ساعت قطعی امضای سند را هماهنگ کنید و به اطلاع بانک برسانید. در روز عقد قرارداد باید دفتردار، فروشنده و خریدار در محل حضورداشته باشند. بانک نیز یک نماینده را به محل دفترخانه خواهد فرستاد. همان‌جا هم‌زمان با عقد قرارداد مبلغ وام به‌حساب مالک واریز خواهد شد و شما صاحب‌خانه خواهید شد.

2
ارسال دیدگاه

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
مهدی Recent comment authors
  Subscribe  
جدیدترین قدیمی ترین بالاترین امتیاز
من را خبردار کن از
مهدی
میهمان
مهدی

با سلام خواستم از مطالبتون تشکر کنم که خیلی کامل هست خدا قوت

مهدی
میهمان
مهدی

خواستم از مطالبتون تشکر کنم که کامل و دقیق هست خدا قوت

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]