اسکانو

[:en]نکات کلیدی در قرارداد مشارکت در ساخت[:de]

نکات کلیدی در قرارداد مشارکت در ساخت

[:]

پیشنهاد مشارکت در ساخت‌ برای بسیاری از کسانی‌که در خانه‌های قدیمی و کلنگی زندگی می‌کنند و توانایی مالی برای تخریب و ساخت یک خانه جدید را ندارند، پیشنهاد جذابی است. در ادامه، نکاتی کلیدی درباره قرارداد مشارکت در ساخت گفته می شود که قبل از اقدام به عقد قرارداد باید به آنها دقت کرد.

معمولا سرمایه‌گذاران با شناسایی ملک‌های کلنگی سعی می‌کنند از خانه‌های حیاط‌دار قدیمی، آپارتمان‌های چندطبقه و چندواحدی بسازند. جزییات این مشارکت نسبت به ارزش زمین، متراژ، منطقه و نوع مصالحی که قرار است در ساخت استفاده شود، متغیر است. عرف در بازار به این شکل است که فردی به عنوان مالک زمین خود را در اختیار فردی تحت عنوان سازنده قرار می‌دهد و سازنده، تعهد می‌کند که مبلغی برای ساخت آپارتمان ‌ روی زمین سرمایه‌گذاری کند و به نسبت میزان سرمایه آورده شده که بر اساس آن توافق صورت می‌گیرد، طرفین در آپارتمان‌های ساخته شده سهیم می‌شوند. این نوع معامله و توافق برای طرفین سودآور است. زیرا ارزش افزوده حاصل از ساخت، مبلغ قابل توجهی خواهدبود که برای سازنده و مالک به قدر کافی سودمند است.

اما مشارکت در امور مالی همواره نگرانی‌هایی برای هردو شریک به‌همراه دارد. مالک زمین و سرمایه‌گذار هردو بابت این مشارکت می‌توانند در معرض برخی آسیب‌های حقوقی قرار داشته باشند. شاید یکی از مهمترین نگرانی‌ها، عدم شناخت مالک زمین نسبت به تعهد سرمایه‌گذار برای ساخت صحیح و اتمام  به موقع پروژه باشد. بنابراین لازم است که قراردادی شفاف و قانونی بین طرفین امضا شود تا تصمیم به مشارکت، پشیمانی به همراه نداشته باشد.

مهمترین نکات قرارداد مشارکت در ساخت

در مورد قرارداد مشارکت در ساخت  اولین تعهد مالک آن است که زمین خود را در اختیار مجری قرار دهد و در مقابل، مجری متعهد می‌شود که مراحل ساخت آپارتمان را با توجه به مفاد قرارداد، اجرا کند.

اما در مشارکت ساخت معمولا مفاد قرارداد متفاوت است و هرکس با توجه به موقعیت خاص خود شروط متفاوتی در قرارداد می‌گنجاند. اما برخی از قواعد به شکل کلی به نفع دو طرف قرارداد است و بهتر است در همه قراردادها روشن باشد.

مدت زمان قرارداد مشارکت

مدت اجرای پروژه مشارکت در ساخت همیشه یکی از مهمترین اختلافات رایج میان شرکاست. لازم است در نمونه قرارداد مشارکت یک برنامه زمان‌بندی شده مشخص در نظر گرفته شود تا سازنده ملزم به پیشبرد پروژه طبق برنامه باشد. معمولاً اجرای پروژه به چند مرحله تقسیم و برای اجرای هر مرحله مدت زمان خاصی پیش بینی می‌شود و  برای تأخیر در هر یک از مرحله‌ها جریمه یا ضمانت اجرایی تعیین شود.

اگر برنامه زمان‌بندی شده در قرارداد مشارکت در ساخت پیش بینی نشود مالک نمی‌تواند ادعایی مبنی بر زمان پایان پروژه داشته باشد.

تعهد به واگذاری ملک

سرمایه‌گذار نیز نیاز دارد در قرارداد تعهداتی را برای مالک در نظر بگیرد ساده‌ترین آنها ایجاد تعهد در واگذاری زمین و دادن وکالت برای اخذ مجوزهای لازم از شهرداری است. معمولا شروع قرارداد با دریافت سند ملک از مالک آغاز می‌شود. تحویل سند با تهیه یک صورت‌جلسه کتبی مستند می‌شود. بنابراین وقتی مالک زمینه آغاز و اجرای پروژه را فراهم کند اگر تاخیری در اجرای پروژه صورت گیرد مالک می‌تواند طبق ضوابط درج شده در قرارداد ادعای خسارت کند.

برای دریافت نمونه قرارداد مشارکت اینجا کلیک کنید

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]