اسکانو
آتشکده چک‌چک یزد

آتشکده چک‌چک یک نیایشگاه تاریخی در دل شهر یزد

چک‌چک نام یک آتشکده در یزد است که به زیارتگاه پیر سبز نیز مشهور است. این آتشکده یکی از زیارتگاه‌های زرتشتیان در جهان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و شکل منطقه‌ای که دارد، از شهرت بیشتری در بین دیگر زیارتگاه‌ها برخوردار است. جالب است بدانید این زیارتگاه هرساله میزبان هزاران نفر از سراسر جهان است.

آداب‌ورسومی که برای زیارتگاه‌های دیگر برقرار است، برای چک‌چک نیز برقرار خواهد بود. برای ورود به این مکان و به‌منظور احترام و ادب باید کفش‌ها را از پا خارج کرد، قوانینی که برای بانوان در برخی از حالات شرعی برای ورود به مساجد وجود دارد، بر این نوع از زیارتگاه‌ها نیز حاکم است. در شکل ظاهری زیارتگاه شاهد زمینی فرش شده توسط سنگ مرمر خواهید بود، به‌علاوه اینکه داخل زیارتگاه شکلی از دهانه غار داشته و تنه‌های چنار کهنسالی در آن خودنمایی می‌کنند. قطراتی آب از سقف زیارتگاه بر روی زمین چکه می‌کند که برخی بر این اعتقادند که نام‌گذاری این زیارتگاه بر این اساس بوده است.

در این زیارتگاه نیز همچون زیارتگاه‌های بسیاری شاهد چند شمع شعله‌ور خواهید بود که دائماً روشن هستند و محلی برای سوزاندن چوب مقدس درجایی دیگر نیز برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است. زیارتگاه چک‌چک سقفی سنگی دارد و در کف آن ظرف‌هایی برای جمع‌آوری آب قرارگرفته که مقداری از این آب به زائرین و به جهت تبرک اهدا می‌شود؛ مابقی آب جمع‌آوری‌شده به مصرف خوراکی خواهد رسید.

جالب است بدانید هرساله در ۲۷ خردادماه زرتشتیان سراسر جهان در این مکان دور یکدیگر جمع شده و به نیایش می‌پردازند و ساخت و نگهداری این مجموعه توسط زرتشتیان خارج و داخل کشور تأمین می‌شود. اگر شما نیز قصد سفرکرده و علاقه‌مند به دیدن این زیارتگاه هستید، باید بدانید که چک‌چک در ۴۳ کیلومتری شرق اردکان واقع‌شده و برای رسیدن به زیارتگاه باید پله‌های متعددی همراه با سربالایی و شیب زیادی را طی کنید.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]