اسکانو

آشنایی با چغازنبیل اولین اثر تاریخی از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو

محال است ایرانی باشی و نام چُغازَنبیل را نشنیده باشی! چغازنبیل یک نیایشگاهی باستانی بوده که توسط ایلامی‌ها و در حدود سال 1250 قبل از میلاد ساخته‌شده است، اما گویا با حمله آشوری‌ها ساخت آن ناتمام مانده که تمامی آجرها و هزاران خشت استفاده‌نشده در آن مهر تصدیقی است بر گفته‌های ما… این منطقه باستانی بخشی به‌جای مانده از شهر دوراونتش در نزدیکی شوش است که در سال 1979 اولین اثر تاریخی از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو بوده که از آن به‌عنوان یک ارزش استثنایی و جهانی یاد می‌شود. جالب است بدانید، بر طبقه گفته خاور شناسان، چغازنبیل نخستین ساختمان مذهبی در ایران بوده است.

 این نیایشگاه باستانی توسط یکی از پادشاهان ایلامی بانام اونتاش نپیریشا در نزدیکی رود دز ساخته شد و ازآن‌پس نام دوراونتاش را با خود به دوش کشید. درواقع دوراونتاش به معنای قلعه اونتاش بوده و در برخی از متون میخی از آن بانام شهر اونتاش یادشده است.

 در مرکز شهر، معبد بزرگی قرارگرفته که به‌صورت مطبق بناشده و هم‌اکنون دوطبقه بیشتر از آن پا بر جای نمانده است. این معبد درگذشته بانام زیگورات شناخته می‌شده و متعلق به دو تن از خدایان بزرگ ایلامی؛ اینشوشیناک و نپیریشا بوده است. آن‌طور که به چشم می‌آید، دورتادور این معبد عظیم را دیواری احاطه کرده بوده که در کنار آن معابد دیگری بناشده است. در اطراف دیگر این حصار معابد دیگری نیز دیده می‌شود که مجموعه آن‌ها توسط حصارهای دیگری احاطه‌شده‌اند.

در خارج از حصارها بقایای کوچکی از خانه‌های شهری در سطح زمین یافت می‌شود که دورتادور آن را دیوار سومی احاطه کرده و کل شهر را محصور می‌کرده است. این حصار خارجی دارای چهار کیلومتر طول بوده که در نزدیکی آن‌ها کاخ‌های شاهی قرار داشته‌اند. تنها قسمت‌های دیگری که از چغازنبیل و زیگورات یافت شده، پنج مقبره زیرزمینی متعلق به خانواده‌های شاهی و مخزنی برای آب بوده است.

 

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]