اسکانو
وضعیت مسکن

آیا خروج آمریکا از برجام تأثیری بر وضعیت مسکن می‌گذارد؟

در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل موجود در بازار مسکن ضعف تقاضا است. سیاست‌های پولی که در دولت‌های نهم و دهم وجود داشت منجر به افزایش چندین برابری قیمت مسکن شد؛ و عملکرد نامطلوب بخش اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید مردم تا اواسط دهه 90 شمسی منجر به آن شد تا تقاضا در بازار مسکن به‌شدت کاهش یابد. یکی از دلایل شدت گرفتن نابسامانی‌های اقتصادی در کشور تحریم‌های متفاوتی بود که از سوی ایالات‌متحده بر کشور تحمیل‌شده بود و عملاً برای شکوفایی اقتصادی کشور نیاز به درآمدهای نفتی، کالاهای واسطه‌ای و فناوری بودیم که این امر به دلیل تحریم‌ها امکان‌پذیر نبود، و مسکن که تابع شرایط کلان اقتصادی بود هم تحت تأثیر این عوامل قرارگرفته بود. با تمام این اوصاف اگر اقتصاد کلان بازهم به دلیل شرایطی که به وجود خواهد آمد رشدی نداشته باشد بنابراین چشم‌اندازی روشن نیز برای بازار مسکن نمی‌توان تصور کرد.

اما سیاست‌های خارجی دولت یازدهم منجر شده تا بر اساس خروج از برجام هر دو طرف هزینه‌های گزاف را متحمل شوند. پس با توجه به رویکردی غیرمنطقی از سوی این کشور تجارت همواره برای هر دو طرف امری پرسود بوده و هیچ‌یک از طرفین با توجه به تحریم‌هایی که وجود دارد نمی‌توانند به منفعت اقتصادی دست بیابند؛ بنابراین با توجه به مذاکراتی که انجام‌شده است توافق‌های همه‌جانبه دشوار، زمان‌بر و هزینه زیادی داشته است که با این اوصاف دولت ایالات‌متحده، این بار در کسب همراهی بین‌المللی با مشکل اساسی روبه‌رو خواهد شد.

در کوتاه‌مدت بازار مسکن با توجه به تصمیم ترامپ تأثیر چندانی نخواهد پذیرفت؛ اما در ماه‌های آینده اگر کنگره به خروج از برجام رأی دهد پیامدهایی منفی برای ایران و سایر کشورها وجود خواهد داشت که در طولانی‌مدت به نفع اقتصاد ایران و بازار مسکن نخواهد بود.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]