اسکانو
اجاره نامه

اجاره نامه عادی بهتر است یا محضری؟

یکی از سوا لاتی که ممکن است ذهن شمارا نیز به خود درگیر کرده باشد، این است که اجاره‌نامه‌ای که در دفتر مشاورین املاک تنظیم می‌گردد چقدر معتبر و قانونی است؟

بر طبق قانون تمامی اسناد رسمی که ثبت می‌شوند دارای اعتبار تمام و کمال هستند؛ مگر آنکه خلاف این امر در دادگاه‌های صالح اثبات شود. در مقابل اسناد رسمی، یک سری از اسناد عادی نیز وجود دارد که توسط مشاورین املاک به ثبت می‌رسند و در این پاره از اسناد نیازمند به اثبات اعتبار قانونی‌ در دادگاه صالح خواهید بود. اسناد رسمی بر طبق قانون لازم‌الاجرا بوده و دارای برتری نسبت به سندهای عادی هستند. درواقع وظیفه مشاور املاک معرفی موجر و مستأجر به یکدیگر بوده و در قبال آن دریافت حق‌الزحمه است و درنهایت معرفی آن دو به دفتر اسناد رسمی معتبر است.

قراردادهای تنظیم‌شده در بنگاه‌های املاک کاملاً عادی می‌باشند

بر طبق قانون تجارت، کار اصلی مشاور املاک دقیقاً دلالی و واسطه‌گری ملک است؛ کار دفاتر رسمی نیز تنظیم سندهای رسمی است. بنابراین ارزش قانونی که سند بنگاهی دارد دقیقاً برابر با سندی است که میان مستأجر و موجر داخل خانه نوشته می‌شود! ازاین‌رو برای جلوگیری از دعاوی ملکی موجود در دادگاه‌ها باید اجاره‌نامه به‌صورت محضری ثبت شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دفاتر اسناد رسمی تنها برای خریدوفروش فعالیت دارند، و یا برخی از ترس هزینه‌های دفترخانه پایشان را نیز به آنجا نمی‌گذارند. لازم است بدانید که حتی اگر قرارداد شما در بنگاه‌های املاک دارای کد ره‌گیری و هولوگرام  نیز باشد، تنها به‌منظور پیشگیری از معاملات مکرر مورد اعتماد بوده و به‌هیچ‌عنوان هم‌رده با اسناد رسمی نخواهد بود، بنابراین تابع قوانین مختص به خود است.

مزایای اجاره‌نامه رسمی‌:

  1. این نوع از قراردادها تحت تأثیر زمان نبوده و قاطع و رافع دعوی است.
  2. هیچ انکار و تردیدی در آن‌ها وجود ندارد.
  3. معتبر و قابل استناد به تاریخ رسمی هستند.
  4. این نوع از قراردادها لازم‌الاجرا می‌باشند.
  5. احقاق حق مالک در کوتاه‌ترین مدت با ضریب اطمینان بالا امکان‌پذیر است.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]