اسکانو
تئاتر شهر

بنای زیبای تئاتر شهر، در قلب تهران

مجموعه تئاتر شهر بزرگ‌ترین سالن نمایش ایران است که در ضلع جنوب غربی چهارراه ولیعصر و قسمت شرقی پارک دانشجو واقع شده است. مجموعه تئاتر شهر در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس علی سردار افخمی طراحی شد و ساخت آن پنج سال به طول انجامید. این مجموعه در روز شنبه هفتم بهمن ۱۳۵۱ با روی صحنه رفتن نمایش باغ آلبالو به عنوان مدرن‌ترین سالن تئاتر تهران افتتاح شد. این مجموعه از معماری زیبایی برخوردار است و یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران در تهران به شمار می‌رود.

معماری زیبا و منحصربه‌فرد تئاتر شهر

مساحت بستر طرح این بنا ۳۰۰۰ مترمربع و مساحت زیربنای آن ۵۶۰۰ مترمربع است. بنای این سالن نمایش از یک حجم استوانه‌ای به قطر ۳۴ متر و ارتفاع ۱۵ متر تشکیل شده است. نمای خارجی این سازه تماماً از کاشی فیروزه‌ای پوشیده شده و رواقی با ستون‌های کشیده و قاعده ستاره سه پر، گرداگرد آن را فراگرفته که با تیرهای منحنی، سقف پیش آمده ساختمان را برپا نگه داشته است. این سبک، ترکیبی از معماری یونان و روم قدیم و بناهای مربوط به نمایش، مانند پانئوم و کلوزیوم است. تئاتر شهر تنها سالن نمایش در ایران محسوب می‌شود که دارای حصار نیست بطوریکه علاوه بر فضاهای سرپوشیده، محوطه باز اطراف بنا در مجاورت خیابان ولیعصر و محوطه پارک دانشجو نیز بخشی از این مجموعه محسوب می‌شوند و نقش بسزایی در جلب مخاطبین به این سالن نمایش را داشته است.

فضای داخل این ساختمان دارای چهار طبقه است، طبقه زیر همکف به چایخانه، کافه و فضای خدماتی مربوط به تماشاگران اختصاص یافته است. سالن نمایش اصلی با گنجایش ۶۰۰ نفر و سالن انتظار مجموعه در طبقه همکف قرار دارند، این سالن نمایش استوانه‌ای در درون استوانه حجم اصلی است که با آن هم‌مرکز نیست. بالکن‌های سالن اصلی در طبقه اول هستند. طبقه دوم ساختمان توسط فضاهای اداری، کتابخانه و سالن تمرین اشغال شده و طبقه سوم که بام سازه محسوب می‌شود به تأسیسات مجموعه اختصاص یافته است.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]