اسکانو
خانه شیخ بهایی

خانه شیخ بهایی اثر تاریخی با معماری باشکوه ایرانی

اصفهان شهری پر از آثار تاریخی، شهری که معرف تاریخ غنی ایران بوده و در دل خود یادگارانی از دوران کهن جای‌داده است. سال‌به‌سال می‌گذرد و بناهایی که در دل خود دنیایی از علم و دانش نهفته دارند رو به تخریب می‌روند. دراین‌بین خانه شیخ بهایی در اصفهان و در محله‌ی شهشهان و پشت مسجد عتیق خودنمایی می‌کند و خانه‌ای معروف است که در اصفهان کمتر کسی وجود دارد که آن را نشناسد.

 خانه شیخ بهایی در سال 1357 به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده و مالک کنونی آن آقای حاج شیخ عبدالحمید شیخ بهایی است. این بنا از سوی سازمان میراث فرهنگی در سال 1378 به‌عنوان زیباترین خانه تاریخی آسیا و اقیانوسیه معرفی شد. این خانه تاریخی و کهن آن‌چنان‌که در کتاب زندگی‌نامه شاه‌عباس وجود دارد، در اوایل متعلق به عمه شاه‌عباس بوده که پس از مرگ وی، شاه‌عباس آن را به شیخ بهایی اهدا می‌کند.

نام اصلی شیخ بهایی درواقع بهاءالدین محمد بن حسین عاملی بوده که در طول زمان به شیخ بهایی معروف شده است، او یکی از مراجع تقلید و از دانشمندان نامدار صفوی بوده که در فلسفه، منطق، هیئت و نجوم، ریاضیات و معماری تبحر زیادی داشته و آثار بسیاری همچون مسجد امام اصفهان، منارجنبان اصفهان، نقشه شهر نجف‌آباد، مهندسی تقسیم آب زاینده‌رود، طرح‌ریزی کاریز نجف‌آباد، حمام شیخ بهایی، معماری حرم امام رضا (ع)، مجموعه کاخ‌های دولتی اصفهان (دولت‌خانه)، چینی‌خانه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از او به یادگار مانده است، آثاری که در زمان خود با فنّاوری فراتر از عصر صفوی طراحی و به اجرا درآمده است.

این خانه قدیمی دارای قسمت‌های مختلفی همچون اندرونی و بیرونی، یک حیاط مستطیل شکل و فضاهایی همچون آیینه‌خانه، اتاق پنج‌دری، مطبخ و … است که توسط تزیینات مقرنس‌کاری، گچ‌بری و آیینه‌کاری زینت بخشیده شده است؛ اما گذر عمر بر دوش این خانه نیز سنگینی کرده و این خانه تاریخی در سال‌های گذشته مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته است.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]