اسکانو
خانه طباطباییها در کاشان

خانه طباطباییها در کاشان از شاهکارهای هنر معماری

خانه طباطباییها در کاشان یکی از چند خانه برجسته تاریخی در کاشان می باشد، که هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می کند. این شاهکار هنری در سال ۱۲۵۰ هجری قمری توسط سید جعفر طباطبایی که یکی از تجار معروف آن زمان بوده ساخته شده است. این بنا در خود تزئینات مجلل، اصالت معماری و طراحی متناسب با فرهنگ و اقلیم خاص منطقه را دارا می باشد. کل مجموعه خانه طباطبایی دارای ۳ بخش بزرگ همچون بخش اندرونی، بیرونی و مخصوص به خدمه می باشد و این مجموعه بزرگ وسعتی در حدود ۴۷۰۰ متر را به خود اختصاص داده است.

خانه طباطباییها در کاشان
خانه طباطباییها در کاشان

این بنای عظیم در دل خود ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب (زیرزمین)، ۳ بادگیر و ۲ رشته قنات را جای داده است. در این خانه چهار صحن و حیاط وجود دارد، که حیاط مرکزی آن در قسمت بیرونی و دو حیاط دیگر در قسمت اندرونی قرار دارند، یک حیاط نیز متعلق به خدمه بوده است. بخش اندرونی خانه محل سکونت خانواده طباطبایی بوده و متشکل از یک اتاق پنج دری ساده در مرکز و دو حیاط در دو طرف آن به همراه سرداب هایی که بادگیر ها هوا را در آن جریان می دادند می باشد. اما حیاط قرار گرفته در ضلع شمال غربی بزرگتر بوده و تعداد اتاق های بیشتری را در خود جای داده است که از سرسرای پذیرایی مجزایی بهره میبرد.

خانه طباطباییها در کاشان

قسمت جالب قرار گرفته در این بنا سرداب بزرگی است که در زیر بخش اندرونی و اتاق مرکزی خانه قرار گرفته و دارای بادگیر، سقف ضربی و نوعی از مصالح خاص در بدنه ای دو جداره به همراه حوضی در مرکز سرداب می باشد، این قسمت از خانه دارای اختلاف ارتفاع با سطح کوچه در حدود ۸ تا ۱۰ می باشد، و به دلیل نسیم خنکی که از سطح حوض حیاط مرکزی وارد زیر زمین می شود، اختلاف دمایی در حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه در فصل تابستان بین زیرزمین و بیرون آن مشاهده می شود.

خانه طباطباییها در کاشان

قسمت بیرونی اما شامل اتاق شاه نشین در مرکز به همراه نورگیر های زیبا و پنجره هایی مشبک و رنگارنگ می باشد، پنجره های کناری در این بخش به صورت دوجداره بوده و عمودی باز و بسته می شوند. در این اتاق تزیینات بسیار جالبی به چشم می خورد، تزیینات نقاشی و آینه‌کاری و گچ‌بری‌های جالب از جمله پنجره‌های مشبک گچی که همچون پارچه توری ظریفی به نظر می‌رسد. در دو طرف اتاق شاه نشین خانه طباطبایی ها اتاق های گوشواره ای قرار گرفته، و در جلوی این اتاق نیز ایوان با آینه کاری و گچ بری های بی نظیری به چشم می خورد.

خانه طباطباییها در کاشان

حیاط خدمه در این بنا شامل اتاق‌های خدمه، زیرزمین خدمه، آشپزخانه و اصطبل زمستانی و تابستانی می باشد، که هم اکنون برخی از اتاق های خدمه از بین رفته اند، آب مصرفی خانه نیز توسط قنات های دولت‌آبادی و نصرآبادی تامین میشده است. در این بنا ۵ ورودی وجود دارد که ورودی اصلی به دو ورودی اندرونی و بیرونی در قسمت هشتی تقسیم می‌شود. در این بنا همچنین پیچ و خم هایی در راهروها به چشم می خورد، این کار به دلیل نداشتن دید مستقیم به بنا ایجاد شده است.

خانه طباطباییها در کاشان

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]