اسکانو
خانه عباسیان

خانه عباسیان کاشان نامزد دریافت جایزه زیباترین معماری ایران

خانه ای قدیمی با معماری بسیار زیبایی در خیابان علوی کاشان قرار گرفته که به شدت زینت بخش این خیابان شده است. خانه ای که بر خلاف شهری کویری دارای درختان بلند و محوطه ای بسیار سر سبز بوده، و به دلیل ویژگی های منحصر به فردش، نامزد دریافت جایزه زیباترین معماری ایران شده است. این خانه را بارها و بارها در سریال هایی همچون مسافر ری، ملاصدرا، خانه ای در تاریکی دیده اید، یکی از مشخصات برجسته خانه عباسی ها در گچ بری های زیبا و شیشه کاری های رنگی آن می باشد. این عمارت با شکوه در سال های 1245 تا 1250 هجری قمری توسط حاج محمد ابراهیمی که از تاجران معروف ظروف چینی و بلور در آن زمان بود ساخته شده است، و دارای معماری با سبک گودال و باغچه می باشد، در این نوع از سبک معماری خانه را کمی پایین تر از سطح کوچه می ساختند، که به واسطه آن علاوه بر استحکام، خاصیت عایقی خاک و مصالح به کار رفته در آن، این خانه را از سرما و گرما در امان نگه می دارد و از طرفی دسترسی به آب قنات هم راحت تر می باشد.

خانه عباسیان

 جالب است بدانید این خانه دارای 5 حیاط است که به بیرونی، اندرونی، باغ، حوضخانه و قسمت خدمه منتهی می شود. در این خانه ساخت سرداب، همکف، طبقات بالا و بهار خواب به مدت 20 سال طول کشیده و معمارانی ناشناس آن را ساخته اند. خانه عباسیان دارای 5 طبقه و زیربنایی در حدود 7 هزار متر مربع است.

هشتیِ خانه عباسیان

خانه عباسیان

 در این خانه پس از ورود و عبور از یک سطح شیبدار وارد هشتی مسقفی می شوید که باعث شده دید مستقیم از سوی کوچه به بنا از بین رفته و نوعی حجاب در آن ایجاد شود، به علاوه اینکه در اطراف هشتی سکوهایی قرار داده شده تا مهمانان پس از ورود به هشتی بتوانند بر روی سکو ها نشسته و نفسی تازه کنند. یکی از جالب ترین نکات این عمارت مربوط به هشتی آن بوده که دو شاخه می باشد، از یک طرف راه به بخش خدمه داشته و از طرفی دیگر به داخل بنا راه دارد، نکته جالب تر اینکه یک هشتی کوچک دیگر نیز در این خانه قرار دارد که آن هم دو شاخه بوده و از آن می توانید وارد حیاط حوضخانه و قسمتی دیگر از بنا شوید.

تزیینات خانه عباسیان

خانه عباسیان

یکی از مسائلی که باعث معروف بودن این عمارت تاریخی شده تزیینات بکار رفته در آن می باشد، در این عمارت انواع گچ بری از رسمی بندی تا یزدی بندی، کاربندی، قطاربندی، مقرنس و مشبک را می توان دید. اتاق آینه و اتاق شاه نشین، مجلل ترین قسمت های این خانه قدیمی به حساب می آیند، در ساخت این اتاق ها از گچبری های زیبا، آینه کاری، درها و پنجره های رنگی، پنجره های گچی نازک و … استفاده شده است. اتاق شاه نشین در بین اتاق های دیگر این بنا دارای تزیینات بسیار زیادی می باشد، در سقف این اتاق آینه کاری های زیبا به شکل ماه و ستاره و شمسه مرکزی کار شده، و منشورهای شیشه ای با ظرافت بالایی با نخ های ابریشم در فضای این اتاق قرار گرفته اند.

حیاط بیرونی و اندرونی خانه عباسیان

خانه عباسیان

حیاط حوضخانه دارای معماری خاصی بوده و آب قنات از طریق کانال هایی به قسمت های مختلف خانه منتقل میشده، این کانال ها از ملات ساروج آب بندی شده اند، به همین دلیل مقاومت این ملات مانع از تخریب پایه های اصلی حیاط می شده است. در این قسمت از خانه همچنین ، وجود بادگیرها و حوض های آب کوچک در گرمای سوزان تابستان کاشان، هوای خنک و مطبوعی را ایجاد کرده‌است.

خانه عباسیان

حیاط بیرونی این خانه اما محلی برای پذیرایی مهمانان و رفت و آمد به بنا محسوب می شده، و در دل خود دارای دو تالار سرپوشیده بزرگ و کوچک، اتاق آینه، نورگیر کلاه فرنگی، سرداب، یک حلقه چاه آب و آب انبار کوچک خانگی می باشد. حیاط اندرونی خانه عباسیان محلی برای اقامت افراد خانواده بوده و در آن اتاق های متعدد تودرتو، اتاق شاه نشین، اتاق نیایش، رختشویخانه، مطبخ، چاه آب، سرداب قرار داشته است.

خانه عباسیان

اما بخشی از این حیاط در سال های اخیر به طور کامل تخریب شده است. در این بنا دو چاه آب نیز قرار گرفته که یکی از آنها برای آب آشامیدنی بوده و خدمه آب شیرین را از آن استخراج کرده و به آب انبار میریختند که به مصرف افراد خانه برسد. در این خانه دو بخش اندرونی و بیرونی وجود دارد و کل خانه از معماری حجاب دار بهره می برد، حتی بر روی درب خانه نیز دو کوبه قرار گرفته که افراد خانه از آنها متوجه می شدند مهمان خانم بوده یا آقا.

 

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]