اسکانو
رکود مسکن

رکود مسکن و نفع مستأجران از آن

متوسط اجاره‌بهای آپارتمان‌های اجاره‌ای در تهران پس از گذشت یک دهه دارای رشد 20 درصدی بوده، که در سال گذشته تحت تأثیر نوسانات تک‌رقمی برای دومین سال با سقوط نرخ مواجه بوده‌ایم، و سال 95 به نسبت یک دهه گذشته و رکودی که گذراندیم تنها دارای 2 درصد افزایش اجاره‌بها بوده و توانسته پایین‌ترین رشد نرخ اجاره‌بها را در کارنامه خود به ثبت برساند. اما ازنظر کارشناسان پنج مؤلفه بر روی این مسئله تأثیر مستقیم داشته است، روند کاهنده نرخ تورم، ثبات نسبی قیمت مسکن، رکود معاملات خرید در سال 94، پیش رونق معاملات خرید در سال 95 و همچنین نرخ سود بانکی تماماً از مؤلفه‌هایی هستند که بر فرآیند رشد نرخ اجاره‌بها تأثیر گذاشته و مانع از افزایش شدید آن شده‌اند.

در حال حاضر فایل‌های اجاره ملک در بنگاه‌ها زیاد هستند که انتظار می‌رود در ماهه‌ای آینده افزایش نیز داشته باشد، این در حالی است که در سال‌های گذشته فایل‌های اجاره ملک در روزهای اولیه از سال تقریباً نایاب بود، و به‌تدریج از اواسط اردیبهشت‌ماه شاهد افزایش فایل‌های اجاره مسکن بودیم. سال‌های گذشته به دلیل کاهش دستوری نرخ بانکی واحدهای اجاره‌ای که به‌صورت رهن کامل بودند در بازار اجاره نایاب شد و فرمولی نامتعارف از تعیین اجاره‌بها برای مستأجران در نظر گرفته شد. اما هم‌اکنون عرضه واحدهای مسکونی اجاره‌ای به‌صورت رهن کامل و یا ترکیب رهن و اجاره ماهانه نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیداکرده است که این مسئله به نفع مستأجران شده است.

تمایل مستأجران در تمدید قراردادهای خود نیز می‌تواند یکی از عواملی باشد که به‌شدت از افزایش دورقمی اجاره‌بها در سال جاری جلوگیری می‌کند. در حال حاضر متوسط اجاره‌بها در تهران و در هر مترمربع به سطح 23 هزار و 400 تومان رسیده است که در منطقه یک 40 هزار تومان و مناطق 4 و 5 بین 27 تا 28 هزار تومان است.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]