اسکانو
ساختمان اُرسی‌

ساختمان اُرسی‌ خانه نامزد دریافت جایزه‌ معمار خاورمیانه در سال ٢٠١٧

ساختمان اُرسی‌ خانه اثری از گروه معماری کیوانی توانسته فینالیست و نامزد دریافت جایزه معمار خاورمیانه سال 2017 از کشور امارات متحده عربی شود. معماری این ساختمان درواقع از معماری خانه‌های سنتی ایرانی الهام گرفته است و دلیل نام‌گذاری آن به اُرسی‌ خانه نیز همین بوده است؛ چراکه در آن پنجره‌های اُرسی زیبایی به چشم می‌خورند.

 یکی از دلایلی که توانسته از مهم‌ترین ارزش‌های این پروژه بشمار بیاید استفاده از معماری سنتی ایرانی بود که امروزه جایی در ساخت‌وسازهای مدرن ندارد. باآنکه در دنیای ساخت‌وساز مدرن امروزی تأکید می‌شود که تنها باید به معماری مدرن جهانی روی آورد اما معماری خاص و زیبای ساختمان اُرسی‌ خانه توانسته توجه بسیاری از رسانه‌های معماری جهان را به خود جلب کند و درواقع این ساختمان توانسته با کسب جوایز بین‌المللی در نقش نماینده نسل جدید معماری ایرانی ظاهر شود.

این ساختمان علاوه بر جایزه مذکور توانسته مدال برنز جایزه جهانی A Design Awards از کشور ایتالیا و رتبه دوم Inspireli Awards را از اتحادیه جهانی معماران (UIA) و تقدیر ویژه هیئت‌داوران Residential Architecture Awards از کشور آمریکا را کسب کند و ازاین‌جهت می‌توان انتظار داشت که معماری ایرانی بار دیگر برای تمامی جوامع معماری جهانی زنده شود.

از ویژگی‌های جالب اُرسی‌ خانه می‌توان به در نظر گرفتن عناصر اصلی فضایی معماری ایران همچون نور، آب، گیاه اشاره کرد، در این ساختمان توجه ویژه‌ای به محیط‌زیست و معماری پایدار و ایجاد فضاهای سبز شده است؛ طراحی نورپردازی مناسب به‌علاوه سیستم‌های هوشمند جهت بهینه‌سازی مصرف در نورپردازی و تأسیسات و آبیاری قطره‌ای نیز از دیگر ویژگی‌های این ساختمان است.

ساختمان اُرسی‌ خانه دارای پنجره‌هایی اُرسی بوده که دارای شیشه‌های رنگی در سراسر خود بوده و در پوسته‌ای چوبی قرار دارد که به‌عنوان پوسته دوم و خارجی ساختمان در نظر گرفته می‌شود، این المان سنتی توانسته با شکلی مدرن ظاهر شود و به طراحی داخلی و نمای بیرونی کمک بسیاری کند. در این ساختمان توجه ویژه‌ای به جلوگیری از اتلاف حرارت و انرژی شده است، به‌طوری‌که در نمای ساختمان از چوب ترمو و شیشه‌رنگی به‌صورت دوجداره استفاده‌شده است.

این نوع از نمای خارجی علاوه بر آنکه زیبایی زیادی را برای ساختمان ایجاد کرده است به‌عنوان سایبان نیز قابل‌استفاده خواهد بود. استفاده از شیشه‌های دوجداره به شکلی که شیشه‌رنگی در سمت خارج و شیشه ساده در سمت داخل قرار می‌گیرد منجر به آن می‌شود تا انرژی زیاد تابشی در تابستان دفع شده و مانع خروج انرژی تابشی گرما در زمستان شود.

 

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]