اسکانو
بازار مسکن

شاخص‌های تحرک در بازار مسکن

در شرایط انتخابات تصور می‌شد که بازار مسکن در تهران رشدی نداشته باشد، اما شاهد تحرکات پیش رونق در این بازار بودیم. در اردیبهشت‌ماه سال جاری مسکن پایتخت ۶.۴ درصد افزایش معاملات و ۵.۷ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، که باوجود رکود انتخاباتی در سال‌های گذشته نه‌تنها بازار مسکن دچار رکود نشد، بلکه به نسبت مدت‌زمان مشابه سال قبل نیز دارای افزایش بود، به‌علاوه اینکه قیمت مسکن نیز رو به افزایش نرفت و نسبت به تورم نقطه‌به‌نقطه تنها با ۳.۹ درصد افت قیمت مواجه بودیم.

طبق بررسی‌های انجام‌شده، تمایل افراد به‌سوی خرید واحدهای قدیمی‌ساز بیشتر شده، که در مقایسه با سال گذشته حدود ۶.۱ درصد افزایش داشته است. با توجه به مسئله پیش‌آمده می‌توان این‌طور توجیه کرد که قیمت مسکن به‌سوی کف تقاضای مصرفی در بین اقشار پایین به‌تدریج در حال نزدیک شدن است. با تمام این اوصاف در اردیبهشت‌ماه میزان خریدوفروش در بین واحدهای نوساز تا پنج سال با ۱.۹ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به رقم ۴۷.۶ درصد رسیده، اما ۴.۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش‌یافته است، و این نشان از آن دارد که بیشتر تقاضای خریداران به‌سوی واحدهای نوساز است.

اما با تمام بررسی‌های انجام‌شده و نرخ تقاضای خریداران برای واحدهای نوساز، معاملات واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال و ۲۰ سال به بالا به ترتیب ۴.۵ و ۱.۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. بر اساس نظر کارشناسان نیمه دوم از سال جاری زمانی برای خروج غیرترمی مسکن از رکود ۴.۵ ساله است، و بر این اساس زمان فعلی بهترین فرصت برای ورود خریداران به بازار مسکن است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازار مسکن هم‌اکنون در حال تکمیل کردن دوران رکود خود است، و تا زمانی که تقاضای جدیدی در بازار مسکن شکل نگیرد این رکود همچنان ادامه داشته و درواقع تعمیق می‌یابد. اما در اواخر سال 1395 و اوایل سال 1396 به دلایلی همچون کاهش سودهای بانکی، افزایش تسهیلات خرید مسکن (همانند طرح تسهیلات خرید مسکن اولی‌های بانک مسکن مبتنی بر سپرده‌گذاری یک‌ساله) و… تقاضای مصرفی تا حدودی تحریک‌شده و بازار مسکن رو به رونق نسبی رفته است.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]