اسکانو
قانون سرقفلی

قانون سرقفلی، چه اقداماتی سبب ساقط شدن حق سرقفلی می شود؟

در مبحث قانون سرقفلی ملک، برخی اقدامات منجر به ساقط شدن حق کسب و پیشه یا همان سرقفلی خواهد شد. از جمله این اقدامات می توان در قدم اول به موضوع انتقال سرقفلی به غیر اشاره کرد:

 اگر در قرارداد رسمی حق انتقال به غیر، از صاحب سرقفلی گرفته شده باشد، و یا سند عادی بین طرفین عقد شده باشد، و صاحب سرقفلی اقدام به فروش حق کسب و پیشه یا همان اقدام به انتقال سرقفلی به شخصی دیگر کند، مالک ملک می تواند با پرداخت نصف حق سرقفلی به مالک سرقفلی یا خریدار محل را تخلیه نماید.

مورد دومی که به واسطه آن مالک می تواند حق سرقفلی را ساقط کند، تغییر شغل می باشد

 توجه داشته باشید، مالک سرقفلی فقط می تواند شغلی که در قرارداد نوشته شده را در محل انجام دهد، چناچه بدون رضایت از مالک شغل خود را تغییر دهد کل حق و حقوق قانونی او از بین خواهد رفت، و مالک می تواند بدون پرداخت هیچ مبلغی ملک خود را تخلیه کند.

تعدی و تفریط نیز یکی دیگر از مواردیست که منجر به ساقط شدن حق کسب و پیشه می شود

 از لحاظ قانونی تعدی به معنای تجاوز و اقدامی غیر متعارف علیه مال دیگری (مالک) می باشد، و تفریط به معنای عدم انجام تعهدات در حفظ و نگهداری مال دیگریست که در قرار داد ذکر شده است، و به موجب آن صاحب سرقفلی اگر در مورد ملک تعدی و یا تفریط داشته باشد، تمام حقوق قانونی وی از بین رفته و مالک می تواند بدون پرداخت هیچ هزینه ای ملک خود را تخلیه کند. به طور مثال تغییراتی که به اصل بنا لطمه وارد کند، و یا چیزی به آن اضاف کند از مصادیق تعدی و تفریط بشمار می رود، و سبب تخلیه محل بدون پرداخت حق سرقفلی می شود. اما توجه داشته باشید که کوبیدن یک میخ بر دیوار تعدی به حساب نخواهد آمد! کلیه تغییراتی که به اصل بنا لطمه ای وارد نکند و منجر به استفاده بهتر و راحتتر مستاجر از بنا شود، از تعدی و تفریط بحساب نخواهد آمد.

عدم پرداخت اجاره بها توسط صاحب سرقفلی می تواند دلیلی برای ساقط شدن حق سرقفلی باشد

قانون هیچ بهانه ای را برای عدم پرداخت اجاره بها نمی پذیرد، مالک سرقفلی باید تا نهایت دهم ماه بعد اجاره خود را پرداخت کند، اگر این اتفاق نیافتد، مالک می تواند با مراجعه به مراجع قضایی اظهارنامه برای مستاجر ارسال کند، اگر پس از دو بار ارسال اظهار نامه اجاره بها پرداخت نشود، مالک قادر است حکم تخلیه ملک را به صورت قانونی دریافت کند.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]