اسکانو
مجتمع مسکونی نیاوران تهران

مجتمع مسکونی نیاوران تهران ، ساختمانی که باور نمی‌کنید در تهران است!

محله نیاوران تهران یکی از زیباترین و خاص‌ترین ساختمان‌های ساخته‌شده در ایران را در خود جای‌داده است . این ساختمان دریکی از باغ‌های محله نیاوران تهران ساخته‌شده است . تصور خانه‌ای مدرن با معماری خاص، دریکی از محله‌های شمال شهر تهران تصویر دور از ذهنی نیست. اما مجتمع مسکونی نیاوران تهران یک ویژگی خاص و منحصربه‌فرد دارد. در ساخت این آپارتمان هیچ درختی قطع نشده است.

آرشیتکت این ساختمان آقای محمدرضا نیکبخت آن را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که گویی ساختمان در میان درختان آن خزیده و شکل‌گرفته است. وی در تمام طراحی‌های خود درختان را در نظر گرفته و جایگاه آن‌ها را محفوظ نگه‌داشته است. مهندس محمدرضا نیکبخت فارغ‌التحصیل رشته معماری از دانشگاه شهید بهشتی تهران هستند و یکی از موفق‌ترین و شناخته‌شده‌ترین معماران ایرانی هستند که در پروژه‌های ساختمانی بسیاری همکاری داشته‌اند.

این ساختمان 5 طبقه شامل 30 واحد مسکونی بین 80 تا 300 متر است و دارای امکاناتی مانند سالن ورزش و استخر است. مجتمع مسکونی نیاوران یکی از لوکس‌ترین سازه‌های این منطقه به شمار می‌رود . طبقه همکف این ساختمان به لابی، سالن اجتماعات    و دفتر مدیریت ساختمان اختصاص داده‌شده است.طبقه زیر همکف پارکینگ و انباری واحدها و طبقه زیر آن تأسیسات گرمایشی، استخر و سونا را شامل می‌شود.

فرم بدنه ساختمان درجاهایی که درخت قرارگرفته است دچار تور رفتگی و تغییر شکل شده است همچنین وجود خطوط نامنظم و غیر هندسی در شکل‌گیری حیاط مرکزی برگرفته از موقعیت قرارگیری درختان و عدم آسیب به آن‌ها است. این نوع تغییر شکل در بدنه بنا خود یکی از نقاط قوت طراحی به سبک ارگانیک محسوب می‌شود به‌عبارتی‌دیگر فرم ساختمان خود را با طبیعت پیرامون بدون تخریب آن وقف داده است.

 

نکته قابل‌توجه دیگر در طراحی پلان این بنا است که در فضاهایی که پوشش گیاهی وجود دارد حیاط مرکزی و راه‌پله با فضای نیمه‌باز قرار دارد. به‌منظور بهره‌گیری از نور و تهویه مطبوع طراحی واحدهای مسکونی به‌صورت شعاعی و دورتادور است.

 دلیل انتخاب این نوع طراحی توسط معمار را با دو دیدگاه متفاوت می‌توان تحلیل کرد:

  • به دلیل موقعیت واحدها و عدم وجود درختان در فضاهای داخلی آپارتمان‌ها
  • رعایت اصل محرمیت در طراحی معماری

 بر طبق این تحلیل معمار با توجه به نوع فرهنگ ساکنین از قرار دادن درهای خروجی واحدها روبه روی‌هم خودداری کرده است و برخی از درهای خروجی آپارتمان‌ها رو به روی راه‌پله قرار دارند. به همین دلیل می‌توان طراحی معماری این بنا را از نوع معماری اصیل ایرانی دانست.(استفاده از حیاط مرکزی و حفظ اصل محرمیت جز اساسی‌ترین نکات طراحی معماری خانه‌های ایرانی است)

1
ارسال دیدگاه

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
نازنین Recent comment authors
  Subscribe  
جدیدترین قدیمی ترین بالاترین امتیاز
من را خبردار کن از
نازنین
میهمان

واقعا باور نکردنی و زیباست
تو تهران کم نیستن همچین خونه هایی

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]