اسکانو
منزل مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران

مسئولین و سیاست‌ مداران ایران کجا زندگی می کنند؟

انتخاب محل سکونت برای مسئولین دارای فاکتورهای بیشتری نسبت به مردم عادی جامعه است و در هنگام انتخاب منطقه و خیابانی که قصد زندگی در آن را دارند باید به مسائلی همچون دسترسی به مسیرهای اصلی، نزدیکی به مراکز مهم پایتخت، امنیت در هنگام بحران‌هایی مانند جنگ و غیره توجه داشته باشند. از این رو مسئولین سیاسی و نظامی ایران به طور معمول محل‌های مشخصی برای زندگی انتخاب می کنند.

جماران، محل بیت امام

یکی از مناطقی که بسیار مورد توجه مسئولین سیاسی رده بالای قرار دارد محله جماران واقع در کوهپایه های شمالی تهران و بالاتر از محله نیاوران است. جماران در ابتدای انقلاب محل سکونت امام خمینی (ره) و فرزندانش بود که در حال حاضراین خانه تبدیل محل گذران آخر هفته‌های سید حسن خمینی نوه امام شده است.

منزل امام خمینی، بیت امام
منزل امام خمینی (ره)

همچنین خانواده مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی (رییس مجمع تشخیس مصلحت نظام)، سید محمد خاتمی (رئیس دولت اصلاحات)، حجت الاسلام ناطق نوری (رئیس دفتر بازرسی رهبر انقلاب) و حجت الاسلام یونسی (وزیر اسبق اطلاعات) در محله جماران ساکن هستند. با این حال جماران بافت سنتی و روستایی خود را تا حد زیادی حفظ کرده است.

اصلی ترین دلیل انتخاب این محل به لحاظ امنیتی بود، زیرا در تمام دوران جنگ، شهر تهران را به راحتی بمباران و موشک باران می‌شد، اما جماران پای کوه قرار داشت، لذا پرواز و مانور در آنجا خیلی سخت بود، همچنین از نظر آب و هوایی هم جای بسیار مناسبی بود و هست.

پاستور، مهمترین منطقه مسئول‌نشین ایران

خیابان پاستور حد فاصل خیابان کارگر و ولیعصر یکی از استراتژیک ترین مناطق مسکونی در تهران محسوب می‌شود. تقریبا همه مطلع هستند که بیت رهبر انقلاب یعنی منزل و محل کار ایشان در این محدوده قرار دارد. در خاطرات علی اکبر ناطق نوری آمده که در زمان انتخاب آیت الله خامنه‌ای به رهبری این مساله مطرح بود که ایشان کجا مستقر شوند. پیشنهاد اول جماران بود که ایشان به احترام امام و خانواده ایشان نپذیرفتند. پیشنهاد دوم هم اردوگاه شهید باهنر آموزش و پرورش بود که رهبری گفتند می‌خواهم در مرکز شهر باشم و هم نمی‎‌خواهم اردوگاه دانش آموزان را بگیرم. در کنار ساختمانی که رهبری مستقر بودند حسینه‌ای به نام امام خمینی در آنجا ساختند و بعد از آن دیدارهای رهبری در آنجا انجام می‌شد.
یکی دیگر از املاک خیلی مهم در خیابان پاستور ساختمان نهاد ریاست جمهوری ایران است که مرکز اداره امور تحت نضارت رییس جمهور است. محمود احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری در این ساختمان ساکن بود و پس از آن به خانه بازسازی شده خود در محله نارمک بازگشت. در کنار نهاد ریاست جمهوری منزل آیت الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان قرار دارد.

خیابان ایران، یکی از مذهبی‌ترین خیابان‌های پایتخت

خیابان ایران که از چهارراه آبسرد در نزدیکی میدان شهدا شروع می‌شود و تا سه راه امین حضور، بورس لوازم خانگی تهران ادامه پیدا می‌کند. بسیاری از بازاریان متمول در این خیابان ساکن هستند، علاوه بر آن‌ها برخی سیاستمداران نیز خیابان ایران را برای زندگی انتخاب کرده‌اند.
سه عامل باعث شده که خیابان ایران به محلی خوب برای سکونت مسئولین تبدیل شود. نخست نزدیکی به مرکز شهر و مخصوصا به مجلس شورای اسلامی است. دلیل دوم قرار گرفتن خیابان ایران در مجاورت مدارس مذهبی علوی و رفاه است، سومین و مهمترین دلیل بافت فوق العاده مذهبی این خیابان است. به همین دلیل است که مثلا منزل شهید رجایی، نخست وزیر فقید در این منطقه قرار دارد و بخشی از نمایندگان مجلس هم در اینجا ساکن هستند.

شهرک شهید محلاتی و دیگر شهرک‌های مختص سپاه پاسداران

منزل محسن رضایی

مسئولین سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به طور مشخص در سه نقطه از شهر تهرانمنزل دارند. نخست شهرک شهید محلاتی که البته به دلیل بافتی که بعدها به خاطر حضور سپاهی‌ها پیدا کرد برای دیگر مسئولین هم مطلوب شد و مثلا چند وزیر دولت احمدی‌نژاد و نیز خانواده پدری رئیس جمهور سابق در آنجا سکونت داشتند. دوم شهرک شهید دقایقی در میانه جنگل‌های لویزان که محل سکونت فرماندهانی مثل محسن رضایی است و شهردار فعلی تهران، محمد باقر قالیباف هم در همسایگی هم‌رزم‌های دیروز خود زندگی می‌کند. سپاه البته شهرکی هم به نام شهید کلاهدوز در نزدیکی ستاد فرماندهی خود دارد که محل سکونت فرمانده سابق این نهاد، رحیم صفوی و فرمانده فعلی آن، عزیز جعفری است.
همچنین برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برج‌های مجلس واقع در شهرک شهید محلاتی و شهرک سبحان در بلوار کاوه ساکن هستند.

محل سکونت حسن روحانی، حداد عادل، علی لاریجانی و…

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران دور از مناطقی که بورس سکونت افراد سیاسی و مسئولین در محله ولنجک واقع در منطقه یک شهرداری تهران ساکن است.

نمایی از منزل حسن روحانی

علی‌اکبر ولایتی که متولد شمیران نیز هست در خیابان سعدآباد و در یک‌خانه بزرگ قدیمی زندگی می‌کند. او در کنار خانه‌اش حسینیه‌ای بنام ثارالله وقف کرده و هرسال نذری هم می‌دهد. به گفته خودش، در طبقات بالای منزل او چهار فرزندش به همراه خانواده‌هایشان نیز زندگی می‌کنند.
علی لاریجانی رئیس مجلس در محله قیطریه تهران زندگی می‌کند. غلامعلی حداد عادل در محله دروس ساکن است. محمدجواد ظریف هم در فرمانیه خانه دارد. البته همه هم بالانشین نیستند و مثلاً عباسعلی کدخدایی که دوباره به سخنگویی شورای نگهبان بازگشته در میدان فاطمی تهران ساکن است و غلامحسین الهام، سخنگوی دولت احمدی‌نژاد و وزیر پیشین دادگستری در شهرکی در جنوب غربی تهران زندگی می‌کند. در آخر هم باید یادی کرد از محله‌ سعادت‌آباد که اخیراً توسط برخی از مسئولین برای سکونت انتخاب‌شده ولی نمی‌توان گفت که خیابان، کوچه یا برج خاصی در این محله، فقط مختص مسئولین است.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]