اسکانو
مسجد شیراز

مسجد نصیر الملک شیراز، نمونه ای با شکوه از یک مسجد ایرانی

مسجد نصیر الملک شیراز در محله گودعربان و در نزدیگی مسجد شاه چراغ واقع شده است. این بنا از زمان قاجار به جا مانده و ساخت آن حدود ۱۲ سال به طول انجامیده است. در این مسجد با شکوه حیاطی وسیع قرار گرفته که حوضی بزرگ در وسط آن قرار دارد. قسمت شمالی حیاط طاق مروارید، قسمت شرق آن شبستان با هفت ستون سنگی، در جنوب آن دو گلدسته زیبا و در سمت غرب شبستان اصلی قرار دارد، شبستان اصلی دارای دریچه هایی با شیشه های رنگیست که در صورت تلالو نور در آنها زیبایی چشم نوازی پدید می آید.

شبستان تابستانه و زمستانه مسجد نصیرالملک

این مسجد دارای دو شبستان بوده که با نام های شبستان غربی و شرقی شناخته می شود، شبستان غربی آن دارای پوششی آجری با تزییناتی دو برابر می باشد که از شبستان شرقی بسیار زیباتر بوده، طاق این شبستان بر روی ستون هایی سنگی و طرحی مارپیچ در دو ردیف شش‏تایی و به تعداد ۱۲ عدد به نیت ۱۲ امام قرار گرفته است. شبستان مذکور دارای ۷ درگاه بوده که توسط ۷ درب چوبی با شیشه های رنگارنگ به صحن مسجد مرتبط شده اند. نام دیگر این شبستان، شبستان تابستانه بوده که کف آن با کاشی‌های فیروزه‌ای و سقف آن با نقش گل و بوته و آیات قرآنی مزین گشته است.

شبستان شرقی همانطور که گفتیم به زیبایی شبستان غربی نبوده و با نام شبستان زمستانه نامیده می شود. این شبستان دارای ۷ ستون بدون هیچگونه طرحی بوده و در یک ردیف قرار گرفته اند. در جلوی این بنا ایوانی قرار گرفته که دارای هشت طاق نما و مجزا از حیاط می باشد. در این شبستان دربی وجود که به سوی چاه آبی گشوده می شود مضاف بر یک حوضچه و یک دالان.

ایوان های شمالی و جنوبی مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک همچنین در دل خود از دو ایوان شمالی و جنوبی نیز بهره می گیرد، که از لحاظ تزیینات و زیبایی در یک حد نبوده و ایوان شمالی بسیار زیباتر از ایوان جنوبی طراحی و تزیین شده است. ایوان شمالی این مجموعه دارای ۳ نیم طاق در ۳ طرف است و از سمت چهارم به صحن مرتبط می شود. ایوان مذکور از ۴ غرفه بهره می گیرد که سقف میانی آن با مقرنس کاری و کاسه سازی پنج کاسه تزیین شده است. ایوان جنوبی اما دارای ۲ گلدسته بوده که در حیاط آن حوضی مستطیل شکل و سنگی با فواره قرار گرفته است.

طاق مروارید مسجد نصیرالملک

طاق مروارید این مسجد دارای سقفی است که تمام آن چه در داخل و چه در خارج، دارای کاشی کاری های رنگارنگ و بسیار زیبا می باشد که بر روی آنها آیات قرآنی نوشته شده است.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]