اسکانو
وام مسکن

کدام وام مسکن به صرفه تر است؟

وام مسکن یکی از آن دسته تسهیلاتی است که مردم تمایل بیشتری در استفاده از آن داشته تا به واسطه آن بتوانند بخشی از هزینه مسکن به عنوان بالاترین هزینه‌ های خانوارها را تامین کنند. پرداخت وام مسکن به صورت انحصاری در اختیار بانک مسکن بوده و هست، و حتی در حالیکه شورای پول و اعتبار پرداخت تسهیلات مسکن تا سقف 60 میلیون تومان را توسط بانک‌های تجاری آزاد اعلام کرد، اما نبود نقدینگی باعث شد تا اقداماتی در این راستا صورت نگیرد. یکی دیگر از تسهیلاتی که برای خرید مسکن در نظر گرفته شده، لیزینگ مسکن می باشد، اما این نوع از تسهیلات با سایر دیگر وام ها برای متقاضیان به صرفه نخواهد بود. سودی که برای بازپرداخت این نوع از وام در نظر گرفته شده 21 درصد می باشد، و دوره بازپرداخت آن 5 سال در نظر گرفته شده و این درحالیست که بسیاری از وام های مسکن دارای سود 18 درصد و در برخی موارد سود 9 درصد داشته اند.

اقساط چند میلیونی لیزینگ مسکن

اگر هر واحد از خانه مسکونی در تهران را حدود متری چهار میلیون و 500 هزار تومان قیمت دهی کنیم، برای خرید یک خانه 80 متری، حدود 360 میلیون تومان پول نیاز است، که از این مبلغ حدود 70 درصد را تسهیلات لیزینگی تامین می کنند، و این چیزی در حدود 250 میلیون تومان خواهد شد. در این حالت با سود 21 درصد در طی پنج سال ماهی 6 میلیون و هفتصد هزار تومان بابت هزینه های پرداخت وام باید صرف شود، و این در حالیست که کارمندان در بالاترین حد 2 میلیون تومان حقوق دریافت خواهند کرد! در کل متقاضیان در پایان باید 400 میلیون تومان بازپرداخت وام 250 میلیون تومانی را داشته باشند. با این حال انجمن لیزینگ اذعان دارد که این نوع پرداخت تسهیلات برای ارائه‌ خدمات مالی به مالکان و انبوه ‌سازان حوزه مسکن اقدامات مناسب ‌تری انجام داده و در این حوزه موفق تر می باشد و عملا این نوع وام برای هر قشری مناسب نبوده است.

تسهیلات خرید اوراق حق تقدم در فرابورس

وام های دیگری که به صورت رایج در بانک مسکن ارائه می شود، خرید اوراق حق تقدم در فرابورس می باشد که تمامی متقاضیان می توانند این تسهیلات را دریافت کنند. این نوع از وام برای افراد عادی تا 60 میلیون و زوجین تا 100 میلیون تومان پرداخت خواهد شد، و سود آن نیز 18 درصد در 12 سال تعریف شده است. این بدان معناست که برای وام 60 میلیونی، متقاضی مجبور است در حدود 10 تا 12 میلیون تومان به خرید اوراق بپردازد، اقساط آن نیز ماهانه یک میلیون تومان و سود بازپرداخت آن نیز 86 میلیون تومان خواهد بود. برای وام 100 میلیونی زوجین نیز از طریق خرید اوراق، اقساط یک میلیون و 690 هزار تومان با سود بازپرداخت 144 میلیون تومان می باشد.

تسهیلات صندوق پس انداز مسکن خانه اولی ها

وام دیگر صندوق پس انداز مسکن نیز وجود دارد که نیازی به خرید اوراق نداشته، و هر یک از متقاضیان با سپرده گذاری یک ساله قادر به دریافت این نوع از تسهیلات خواهند بود. در این طرح برای خانه اولی ها 80 میلیون تومان در 12 سال با سود 9 درصد تعریف شده و اقساط آن 900 هزار تومان در ماه می باشد، که مجموعا سود 51 میلیونی در آن وجود دارد. وام 160 میلیون تومانی صندوق پس انداز یکم نیز برای زوجین وجود دارد که دارای بازپرداخت 12 ساله بوده و سودی برابر با 9 درصد دارد، این وام اقساط ماهیانه 800 هزار تومانی داشته و سود بازپرداخت آن صد میلیون تومان می باشد.

با این اوصاف مجموع بازپرداخت در وام های بانک مسکن نسبت به تسهیلات دریافتی بسیار قابل توجه بوده و بعضا به اندازه آن نیز می رسد. در لیزینگ نیز دوره بازپرداخت کوتاه تر اما سود آن بیشتر است، به طوری که پرداخت اقساط در توان عموم جامعه نبوده و بیشتر می‌تواند در حوزه خانه‌های لوکس پاسخگو باشد.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]