اسکانو
اصطلاح و ترفند ثبتی

۲۰ اصطلاح و ترفند در قانون ثبت که باید بدانید

ثبت املاک و اسناد درواقع مانند دیگر قوانین مدنی و کیفری برای خود دارای اهدافی است، اهدافی که به واسطه آن حفظ مالکیت مالکین و صاحبان حق نسبت به آنها رعایت شود، این امر کمک می کند تا از تجاوز دیگران به حق شخصی جلوگیری شده و مالکیت افراد دارای امنیت کامل باشد. در زمینه ثبت اسناد و املاک 20 اصطلاح و ترفند ثبتی وجود دارد که ممکن است در مواجهه با آنها دچار سر در گمی شوید؛ از این رو مطلب امروز را اختصاص داده ایم به اصطلاحات و ترفند های ثبتی که لازم است بدانید.

املاک مجهول المالک

این نوع از املاک به آن دسته از ملک هایی اطلاق می شود که در دفتر توزیع اظهار نامه به نام شخص معرفی شده اما از طرف مالک هنوز در خواستی برای ثبت ملک به نام او انجام نشده است؛ این گونه از افراد می توانند با مدارک خود به علاوه قولنامه ای که دارند به دفاتر ثبت مراجعه کرده و در خواست ثبت ملک به نام خود را داشته باشند.

آگهی نوبتی

زمانیکه ثبت املاک مجهول قبول شود، دادگاه برای آنکه حقوق افراد ضایع نشود شماره و مشخصات ملک را در چهار نوبت در سال در زمان های اول مردادماه – اول آبان ماه –اول بهمن ماه و اول اردیبهشت ماه سال بعد برای اطلاع عموم آگهی می کند؛ تا اشخاصی که برای خود حقی قایل هستند تا 90 روز پس از انتشار آگهی نوبتی اعتراض خود را اعلام کنند. این افراد تا یک ماه پس از آنکه اعتراض خود را تسلیم دادگاه کردند می توانند در دادگاه صالحه درخواست اقاله دعوی داشته باشند.

آگهی تحدید (تثبیت) حدود

زمانیکه املاک آگهی نوبتی می شوند، نوبت به آگهی تحدید (تثبیت) حدود می رسد. برای تثبیت حدود آگهی زمانیکه مالکین مجاور و یا صاحبان حقوق ارتفاقی که در مورد ملک مذکور دارای حقوقی از جمله  حق عبور و باز کردن درب پنجره و … هستند، وجود داشته باشد می توانند از زمانی که تنظیم صورت جلسه تحدید تنظیم شده است به مدت سی روز اعتراض خود را به اداره ثبت تسلیم کنند، پس از این مدت زمان قادر هستند که در مدت یک ماهه در دادگاه صالحه اقاله دعوی کنند.

املاک جاری

املاکی هستند که سابقه ای از ثبت در دفتر املاک ندارند؛ این نوع از املاک را برای صدور سند مالکیت ابتدا باید تحدید حدودشان مشخص شود.

املاک ثبت شده

این نوع املاک از دسته ملک هایی هستند که دارای سابقه ثبت در دفتر املاک بوده اند.

سندمالکیت المثنی

زمانیکه که سند مالکیت از دست می رود، گم شود و اثری از آن نباشد و یا در اثر آتش سوزی نابود شود مالک می تواند به اداره ثبت محل وقوع ملک مراجعه کرده و درخواست صدور سند مالکیت المثنی داشته باشد.

تبدیل اسناد مالکیت مشاعی به یک جلد

زمانیکه سهام مشاعی ملکی از طرف مالکین متعددی به یک نفر منتقل می شود خریدار می تواند به اداره ثبت محل وقوع ملک مراجعه کرده و با ارائه سند مشاعی خود درخواست صدور سند مالکیت واحد به نام خود داشته باشد.

 تجمیع حدود املاکی که دارای سند مالکیت هستند

زمانیکه دو یا تعدادی از املاک به صورت واحد در آمده باشند و یا قطعاتی از آنها به یکدیگر وصل هستند، مالکین آنها می توانند اسناد مالکیت خود را به اداره ثبت برده و تقاضای تجمیع املاک خود را داشته باشند. این مسئله در یکپارچه سازی قطعات کوچک زمین در بافت های فرسوده شهری بسیار کاربرد دارد.

 افراز

در مطالب گذشته در مورد افراز به صورت مفصل صحبت کرده ایم؛ افراز مربوط به املاکی میشود که به صورت مشاع چند نفر بر روی آن مالیت دارند، در این زمنیه هر یک از مالکین می توانند نسبت به جداسازی سهم خود از مالکین دیگر اقدام کند.

تفکیک املاک

ملکی را که به قطعاتی کوچکتر تقسیم کنند تفکیک نامیده می شود. این عمل بیشتر در زمین های کشاورزی انجام می گیرد. سهم از متراژ هر یک از قطعات تفکیکی نیز با سهام شخص در ملک رابطه مستقیم دارد.

استعلام ثبت

به بررسی جریانات ثبتی یک ملک قبل از انجام هر گونه معامله استعلام ثبتی می گویند.

 بازداشت املاک

با توجه به هر دلیلی املاکی که ثبت شده اند می توانند به تقاضای مراجع قضایی و دادسراهای عمومی بازداشت شوند.

رفع بازداشت املاک

تمامی املاکی که ثبتی باشند یا خیر می توانند توسط نهادی که مورد بازداشت هستند رفع بازداشت شوند؛ این رفع بازداشت باید دارای مهر و نشان مرجع قضایی، اشاره به نامه قبلی که موجب بازداشت شده و دارای مشخصات کامل ملک شامل پلاک ثبتی و … باشد.

اعیان

چیزی که بر روی زمین ساخته شود اعیان است؛ در موضوع ثبت منظور از اعیان ساختمان و یا بنایی می باشد که بر روی زمین ساخته می شود.

دفترچه متمم اسناد مالکیت

دفترچه ای بوده که بهادار می باشد و پس از پر شدن ستون هایی از نقل و انتقلات در آن در صفحات آخر سند مالکیت ضمیمه می شود. اما امروزه به دلیل سند های تک برگی شاهد این نوع از دفترچه ها نخواهید بود.

اصلاح حدود

زمانیکه وضعیت مجاورین املاک ثبت شده دچار تغییر می شود که در وضع حدود اربعه ملک تغییراتی حاصل می شود مالک می تواند درخواست اصلاح حدود داشته باشد. مثلا ابعادی از یک ملک که به نام شخصی بوده در نتیجه تغییر گذرگاه و یا کوچه دچار تغییر می شود. مالک می تواند در این شرایط به اداره ثبت مراجعه کند و آن بخشی از زمین خود را که دچار تغییر شده و از دست داده را اصلاح حدود کند، در چنین شرایطی مالک میتواند یک قطعه زمین بلااستفاده مجاور را از مالک یا شهرداری خریده به ملک خود متصل نماید.

ماده ۱۴۹ الحاقی قانون ثبت

فرض کنید ملکی در گذشته دارای مساحت معینی بوده است و بر آن اساس معامله شده است؛ بعدها مشخص می گردد که به مساحت آن اضافه شده و ملک دارای اضافه مساحت است. زمانیکه این اضافه مساحت ناشی از تغییر طول و ابعاد ملک نباشد مالک از اداره ثبت محل وقوع ملک درخواست اصلاح مساحت می کند و پس از پرداخت قیمت اضافه مساحت (به نرخ روز معامله ) در وجه مالک اولیه یا واریز مبلغ در صندوق ثبت، سند مالکیت اصلاح می شود.

اعتبار اسناد مالکیت

تمامی اسناد مالکیتی که توسط ادارات ثبت صادر می شوند دارای اعتبار کامل هستند و تنها با حکم قطعی مراجع قضایی و یا قانون مصوب مجلس قابل باطل شدن هستند.

املاک موروثی

شخصی که ملکی با نام او به ثبت رسیده پس از مرگ به ورثه خواهد رسید، در این زمینه ورثه باید با در دست داشتن فرم تقاضای صدور سند مالکیت، فرم گواهی انحصار وراثت، فرم ۱۹ مالیاتی، اصل سند مالکیت فرد فوت شده درخواست صدور سند مالکیت کنند.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]