اسکانو
بورس

بورس بالاترین و مسکن پایین‌ترین بازده سرمایه‌گذاری را دارند

در طی هفت ماه گذشته از ابتدای سال جاری، عملکرد چهار بازار رقیب اقتصادی در ایران نشان می‌دهد که بورس بالاترین و مسکن پایین‌ترین بازده در سرمایه‌گذاری را داشته‌اند. اما با تمام این اوصاف بازار مسکن دارای روندی صعودی اما آرام بوده به‌طوری‌که این رشد از ۴ درصد به 6.2 درصد رسیده است. دراین‌بین افزایش شاخص بورس بالاتر از رشد قیمت دلار، سکه و مسکن است و در بازار این روزها سرمایه‌گذاری در بورس برای بسیاری از افراد سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر و با حاشیه سود بیشتری خواهد بود، چراکه بازار بورس در طی این هفت ماه گذشته دارای 11.6 درصد سوددهی بوده که این مقدار یکی از پربازده‌ترین بازارهای اقتصادی در ایران بشمار می‌رود. دراین‌بین بازار سکه امامی حدود 7.9 درصد، قیمت دلار 7 درصد و مسکن بازدهی 6.2 درصدی داشته‌اند.

دراین‌بین و با توجه به عملکرد این چهار بازار سرمایه‌گذاری در ایران، نتایج نشانگر آن است که بازار سرمایه بیشترین بازدهی را از خود نشان داده اما بازار سکه تا حدودی دارای نزول بوده است. بازار مسکن اما باآنکه دارای ظرفیت تأثیرگذاری 40 درصدی بر اقتصاد است اما هم‌اکنون تنها حدود یک‌سوم ظرفیت خود را فعال نگه‌داشته است. به گفته دبیر کانون انبوه‌سازان بازده سرمایه در بخش مسکن پایین است و اگر قانون مالیات‌های مستقیم اجرا شود تمام سرمایه‌ها از این بخش فراری خواهند شد.

با توجه به شواهد بازار مسکن تحت تأثیر سه عامل قرارگرفته که توانسته به دوره پیش رونق وارد شود، بااین‌حال نشانه‌هایی از این رونق در بخش اجاره‌بها و قیمت مسکن رخ داد و اجاره‌بها در تابستان بین 10 تا 30 درصد با افزایش مواجه بود که در کنار آن قیمت مسکن نیز دارای افزایش 9.7 درصدی بود و حدود 1.2 درصد از نرخ عمومی تورم افزایش داشت. به گفته کارشناسان مسکن زمانی بازار مسکن از رکود خود به‌طور کامل خارج می‌شود که عرضه‌های قبلی واحدهای مسکونی با تقاضا روبه‌رو شده و درواقع تقاضایی جدید در بازار شکل بگیرد.

با توجه به کاهش مهاجرت، اسکان جمعیت و مازاد ۴.۷ میلیون مسکن خالی و نیمه‌خالی در کشور کارشناسان معتقدند که جهش قیمتی در بازار مسکن اتفاق نخواهد افتاد. به گفته روانشاد نیا یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن، پیش‌بینی می‌شود که بازار مسکن در نیمه دوم به‌صورت میانگین دارای افزایش قیمتی بین تورم و سود بانکی باشد و سرمایه‌گذاران باید بدانند که ورود به بازارهای سرمایه‌گذاری باید با تحلیل بیشتر و کمی دقیق‌تر انجام بگیرد.

 

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]