اسکانو
اسناد اوقافی

تفاوت میان اسناد ملکی و اسناد اوقافی

در مطالب گذشته در مورد املاک اوقافی به‌طور مفصل صحبت کردیم؛ در مطلب امروز می‌خواهیم برای شما بگوییم چه تفاوتی میان اسناد ملکی واسناد  اوقافی وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید املاک اوقافی صرفاً املاکی نیستند که اداره اوقاف دست بر آن‌ها گذاشته باشد؛ حتی املاک اوقافی این نیست که ملک موردنظر معارض داشته باشد بلکه این نوع از املاک متعلق به شخصی بوده که او ملک خود را وقف کرده و اکنون اداره اوقاف این زمین‌ها را به‌صورت اقساط 99 ساله به اشخاص دیگری واگذار کرده است. اشخاصی که املاک اوقافی را خریداری می‌کنند باید سالیانه مبلغی را به این اداره پرداخت کنند که این مبلغ نیز ناچیز بوده و هیچ سنگینی بر دوش فرد نخواهد گذاشت.

لازم است بدانید که املاک اوقافی هیچ‌گونه مشکلی نداشته و دقیقه همانند املاک شخصی هستند به‌طوری‌که در آن‌ها ساخت‌وساز منعی نداشته و برای افرادی که از مشکلات مالی رنج می‌برند می‌تواند یک حسن محسوب شود، چراکه این املاک از دیگر ملک‌های شخصی ارزان‌تر هستند و دلیل این ارزانی هم آن است که بسیاری از مردم مذهبی اعتقاددارند نمازخواندن در این نوع املاک حرام است! درحالی‌که ازنظر شرعی زندگی در این نوع از املاک هیچ ایرادی نداشته و اگر گناهی هم باشد گردن مدیران اداره اوقاف است! در صورت ساخت‌وساز در زمین‌های اوقافی باید از اداره اوقاف استعلام به عمل آید و مبلغی به‌عنوان عوارض از سازنده دریافت خواهد شد.

تفاوت سند ملکی و اوقافی در چیست؟

  1. هر سند ملکی باید شش‌دانگ باشد؛ این شش‌دانگ در قالب یک جلد و یا بیشتر است که در آن باید تمامی شرایط شش‌دانگ بودن وجود داشته باشد. اگر هم به‌صورت سهمی است، باید مجموع سهم‌ها به‌صورت شش‌دانگ باشد.
  2. در هر سند ملکی حدود اربعه و مشخصات کامل ملک تعریف‌شده است، به‌طور مثال حد شرق؛ غرب، جنوب و شمال، قطعه مجاور و یا خیابان دسترسی کاملاً مشخص‌شده است.
  3. سند ملکی درواقع شناسنامه ملک بوده و نام مالکین در آن ثبت‌شده است.
  4. هر سندی دارای شماره پلاک ثبتی است؛ این شماره پلاک در اداره ثبت‌اسناد و املاک دارای سوابق و هویت ملک بوده که با آن شماره مشخص خواهد شد.
  5. هر سند دارای شماره قطعه است که این شماره توسط نقشه تفکیکی اداره ثبت‌اسناد و املاک تعریف‌شده است.
  6. هر سندی دارای یک صفحه ملاحظات است، در این صفحه اطلاعات مهمی همچون شماره پلاک و یا هرگونه اصلاحی قیدشده است.
  7. سندهای اوقافی اختیار تام به مالک نمی‌دهند و مالک این‌گونه از زمین‌ها باید با اجازه سازمان اوقاف نقل‌وانتقال ملک و یا زمین را انجام دهد.
  8. در سندهای اوقافی باید سالیانه مبلغی مشخص به اداره اوقاف پرداخت شود.
  9. اسناد ملکی و اوقافی در ارزش و اعتبار با یکدیگر متفاوت می‌باشند؛ به‌طوری‌که سندهای اوقافی نسبت به اسناد شش‌دانگ ارزش کمتری دارند.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]