اسکانو
عقد هبه

عقد هبه و ماهیت حقوقی عقد هبه در قانون

در مبحث املاک یکی از مفاهیم مهم عقد هبه و ماهیت حقوقی آن است، عموما آشنایی با اصطلاحات در حوزه مسکن امری مهم تلقی می شود، ماهیت حقوقی عقد هبه نیز یکی از همین اصطلاحات بوده که در مطلب امروز به آن خواهیم پرداخت.

هبه چیست؟

هبه در لغت به معنای بخشش و هدیه یا صدقه می باشد. در اصطلاح حقوقی هبه عقدی است که در آن یک نفر مالی را به صورت رایگان به تملک شخص دیگری در می آورد. تملیک کننده را واهب و طرف دیگر را متهب می نامند و مالی که مورد هبه قرار گرفته است را عین موهوبه نام می برند. در عقد هبه شخصی که به عنوان واهب در نظر گرفته می شود باید مالک اصلی ملک باشد.

ماهیت عقد هبه

می خواهیم بدانیم که آیا عقد هبه جائز است یا لازم؟ در این زمینه اختلاف نظرات زیادی وجود دارد؛ اما آن چیزی که مشخص است بر طبق مفاد ماده 805 قانون مدنی، هبه برخلاف عقود جایز با شرط یکی از طرفین منحل نمی شود و حق رجوع واهب از بین می رود.

موارد قابل رجوع نبودن هبه

  1. متهب پدر و مادر و یا فرزندان واهب باشند.
  2. هبه معوض باشد و عوض آن نیز داده شده باشد.
  3. زمانیکه عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شود.
  4. زمانیکه در عین موهوبه تغییری به وجود آید؛ همانند اینکه در زمین، ساختمان ساخته شود.

شرط حق رجوع در هبه

سوال اینجاست، آیا می توان حتی در موارد چهارگانه فوق در عقد هبه شرطی را گنجاند که حق رجوع برای واهب باشد؟ در این زمینه اختلاف نظرات گوناگونی وجود دارد اما در ظاهر چنین شرط هایی مخالف با ذات عقد نیست و ‏نافذ به حساب خواهد آمد.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]