اسکانو
قوانین مدیریت ساختمان

فرهنگ آپارتمان نشینی، قوانین مدیریت ساختمان

در فرهنگ آپارتمان نشینی از لحاظ قانونی و عرفی چندین قانون مورد بررسی قرار می گیرند، که از لحاظ دسته بندی به موارد زیر تقسیم می شوند:

  1. قوانین مجمع عمومی ساختمان
  2. قوانین مدیریت ساختمان
  3. قوانین شارژ ساختمان (هزینه های مشترک)
  4. قوانین مرتبط به سرایداری ساختمان مسکونی
  5. قوانین نظم عمومی ساختمان

 در مطلب گذشته موارد مربوط به قوانین مجمع عمومی ساختمان، وظایف و اختیارات آنها را بازگو کردیم، در مبحث امروز به بررسی قوانین و اختیارات مرتبط با مدیر ساختمان که یکی دیگر از سری قوانین در فرهنگ آپارتمان نشینی می باشد می پردازیم.

قوانین مدیریت ساختمان

مدیر یک ساختمان، شخصی از افراد مالک بوده، که در مجمع عمومی و با نظر اکثریت مالکین انتخاب شده، و مسئول حفظ و اداره ساختمان و اجرای تصمیمات مجمع عمومی است.

  1. بر طبق قانون، مدیر به مدت یکساله از سوی مجمع عمومی ساختمان انتخاب می شود، اما انتخاب مجدد وی برای این سمت بلامانع می باشد. اما بر طبق قانون بهتر است که انتخاب مدیر به صورت چرخشی باشد تا زمینه برای مشارکت بیشتر شرکا و مالکینی که در ساختمان ساکن هستند بوجود بیاید.
  2. مدیر به تنهایی نمی تواند شخص دیگری را در مدت زمانی طولانی به جای خود قرار دهد. و تنها برای مدت زمانی کوتاه به طور مثال چند روز، می تواند وظایف را بر عهده یکی دیگر از مالکین قرار دهد.
  3. از لحاظ قانونی مدیر فعلی برای استعفا از سمت خود باید مجمع عمومی تشکیل داده و استعفای خود را اعلام کند.
  4. مدیر در یک ساختمان مکلف به بیمه کردن هر واحد در برابر آتش سوزی، حوادث احتمالی، زلزله و آسانسور بوده و حق بیمه هر یک از واحدها بر طبق متراژ واحدشان تعیین خواهد شد.
  5. بر اساس قانون برای ساختمان هایی بزرگ و با تعداد واحد های بالا، مدیر موظف به استخدام سرایدار بوده که در جهت حفظ و نگهداری ساختمان ایفای نقش کند.
  6. بر اساس قانون ماده 16 آپارتمان نشینی، عقد قرارداد اجاره، اخراج و یا تنبیه سرایدار تماما با مدیر بوده و تمامی سرایداران مکلف هستند که به دستورات مدیر ساختمان توجه کنند.
  7. حل برخی اختلافات ساکنین در چارچوب قانون بر عهده مدیر خواهد بود.
  8. مدیر باید بر اساس هزینه های مشترک و مبالغ دریافتی از تمام واحدها، رسید ارائه کند.
  9. مدیر باید صورت مخارج و درآمدهای ساختمان را تنظیم کرده و نگهداری کند، درآمدها و مخارج مربوط به هر ماه تا حداکثر پانزدهم ماه بعد برای اطلاع عموم باید بر روی تابلو اعلانات قرار بگیرد، و تراز مالی مخارج و درآمدهای سالانه با ارائه فاکتور در پایان سال در مجمع عمومی ارائه شود.
  10. برای ساختمان های دارای آسانسور، وظیفه مدیر بوده که جهت حفظ و نگهداری از آسانسور با یک شرکت معتبر قرار داد تعمیر و نگهداری سالانه عقد کند.
  11. تمامی مخارج مشترک، همچون پرداخت قبوض آب، گاز و برق عمومی و همچنین هزینه های مشترک خریداری اقلام مصرفی مشاعات ساختمان نظیر روغن جهت روغن کاری آسانسور، پودر شوینده جهت نظافت، لامپ، کلید و پریز توسط مدیر و از شارژ ماهانه باید پرداخت شود.

 

 

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]