اسکانو
مالیات بر درآمد اجاره

هر آنچه باید درباره مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات بدانید.

اساسا 3 نوع مالیات بر املاک و مستغلات وجود دارد:

  1. مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات
  2. مالیات بر نقل و انتقال املاک
  3. مالیات بر مستغلات خالی
  4. مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات

در مبحث مالیات بر اجاره ابتدا باید نوع قرارداد را بدانیم؛ در این مبحث دو نوع قرار داد اجاره نامه وجود دارد که با نام های اجاره نامه های دست اول و اجاره نامه های دست دوم شناخته می شود. در اجاره نامه های دست اول اجاره دهنده همان مالک بوده و اجاره نامه دست دوم کسی است که ملک را اجاره کرده و سپس آن را به شخص دیگری اجاره داده است.

مالیات مشمول درآمد اجاره دست اول

در این بحث، مالیات مشمول درآمد اجاره دست اول عبارت است از مبلغ کل اجاره بها حال پولی که به عنوان پول پیش اخذ شده باشد و یا اجاره ماهیانه، با کسر 25 درصد استهلاک و هزینه های مالک نسبت به ساختمان

 مالیات مشمول درآمد اجاره دست دوم

این نوع از مالیات به مابه التفاوت اجاره بهای دریافتی و اجاره پرداختی مستاجر برای ملک مرتبط می شود.

نحوه تشخیص مالیات بر درآمد اجاره

نحوه تشخیص مالیات بر درآمد اجاره بر اساس نوع اجاره نامه که عای است یا رسمی توسط شخص صورت می گیرد. اگر قرارداد وجود نداشته باشد و یا شخص از ارائه آن خودداری کند، ۸۰ درصد مالیات درآمد اجاره املاک مشابه بر طبق جدول مرتبط اخذ خواهد شد.

معافیت های درآمد اجاره املاک

  • محل سکونت پدر، مادر، همسر، فرزند، اجداد و افراد تحت تکفل به صورت اجاری شناخته می شوند و از پرداخت مالیات معاف هستند؛این شرایط در حالتی نقض می شود که خلاف آن ثابت شود.
  • بر اساس قانون درآمد هر فردی از محل اجاره املاک مسکونی در تهران تا 150 متر مربع و در سایر نقاط تا 200 متر مربع از پرداخت مالیات معاف می باشد.
  • تمامی اشخاصی که جز اجاره املاک درآمد دیگری ندارند، می توانند بر اساس سقف معافیت های مالیاتی درآمد حقوق که هر ساله اعلام می شود از پرداخت مالیات معاف شوند.
  • مالک اگر در محل دیگری برای سکونت خود ملکی را اجاره کرده باشد، مابه التفاوت اجاره بهای دریافتی و پرداخت شده، ملاک محاسبه درآمد اجاره می باشد.

 

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]