اسکانو

هر آنچه باید در مورد انتخاب مبلمان بدانید

زمانیکه مبلمان انتخاب می کنید تنها دقت کردن به طرح و نقشه پارچه آن نیست که می تواند خریدی خوب را برای شما رقم بزند. انتخاب یک مبلمان مناسب برای فضای داخلی می تواند جلوی هدر رفت هزینه ها را گرفته و و در عین حال کمک کند یک دورهمی دلچسب و راحت را در کنار عزیزانتان داشته باشید. علاوه بر آنکه برای خرید مبلمان به زیبایی پارچه باید اهمیت داد، فاکتورهایی دیگر همچون استانداردهای مبلمان، هماهنگی آنها به دیگر وسایل و سبک دکوراسیون داخلی، نوع چوب، نوع پارچه و … نیز حائز اهمیت خواهند بود.

استانداردهای مبلمان و ارگونومی

مبلمان انتخابی شما قرار است در نقطه ای قرار گرفته و شما مدت های طولانی در روز را بر روی آنها قرار بگیرید. این مبلمان باید ارگونومیک باشد، یعنی به گونه ای مهندسی ساخته شده باشد که در مدت طولانی هیچ آسیبی به بدن شما وارد نکند. برای این منظور استاندارد هایی در نظر گرفته می شود، اندازه هایی که به کاربر اجازه می دهد در زمان قرارگیری بر روی مبل احساس آرامش بیشتری داشته باشد. مثلا اندازه هایی از نظر نشسته، خوابیده و ایستاده… مثلا اندازه های حالت نشسته به شما اجازه می دهد تا زمان تماشای ویدیو و فیلم مورد علاقه تان ساختار بدنی مناسبی داشته باشید و پس از آن دچار کمر درد نشوید. این فاصله مناسب فشاری به مفاصل گردن و کمر وارد نمی کند و فرد احساس بهتری بر روی آنها دارد. زاویه قرار گیری دست، کمر و پا ها بر روی یک مبلمان ارگونومیک باید به صورت 90 درجه باشد.

 جنس سازه مبلمان

داشتن یک سازه محکم و قوی برای یک مبلمان یکی از اولین اولویت ها بشمار می رود، خصوصا برای خانه هایی که در آنها کودک وجود دارد این مسئله اهمیت فوق العاده بیشتری خواهد داشت. انواع متفاوتی از سازه های مبلمان وجود دارد که چوب اولین و قدیمی ترین متریال برای ساخت مبل به شمار می رود. این متریال به دلیل قیمت بالا و از بین بردن جنگل ها این روزها استفاده کمتری داشته و بیشتر در مبلمان سبک کلاسیک که دارای منبت کاری های متفاوت است مشاهده خواهد شد. بهترین جایگزین برای چوب ها لمینت ها هستند که استحکام بیشتر در کنار ظاهر بهتر و کیفیتی مناسب تر در اختیار کاربران قرار داده، که فاقد پوسیدگی هایی هستند که در چوب ها به وجود خواهد آمد. پس از چوب و لمینت دیگر سازه های مبلمان که در بازار موجود هستند :

  1. فلزی
  2. لمینت های پلاستیکی، ترکیب لایه های کاغذ ضخیم با نوعی رزین ملامینه
  3. آکریلیک ها با داشتن خواصی همچون شفافیت، قابلیت مات شدن رنگ پذیری، قابل خم شدن و قالب گیری
  4. پلاستیک های قالب گیری شده همچون استرین ها (Styrene)، پلی اتیلن ها، نایلون، وینیل
  5. فایبر گلاس

از ویژگی های مبلمان خوب می توان به وزن کم، دوام زیاد، ظاهر زیبا و درخشان، رنگ بندی متنوع، ضد آب بودن، مقاومت بالا و شکل پذیری اشاره کرد. استخوان بندی یک مبلمان مناسب صدا نمی دهد، این نوع از مبلمان به صورت نامتعادل بر روی زمین قرار نمی گیرد. وجود هر نوع صدایی از مبل نشان از آن دارد که اتصالات داخلی آن به خوبی با یکدیگر درگیر نبوده و قطعا چنین مبلمانی دارای مقاومت بالایی نیز نخواهد بود. مبلمان خوب دارای هیچ بیرون زدگی و گوشه های تیز نیست، از این رو آسیبی به افراد وارد نخواهند کرد.

راهنمای انتخاب نوع پارچه مبلمان

پارچه ها از نظر نوع الیافی که در آنها بکار برده شده دارای دو دسته هستند. پارچه با الیاف طبیعی همچون کتان، لینن، پشم، ابریشم، چرم، ویسکوز ریون و استات  و پارچه با الیاف مصنوعی مانند آکریلیک، پلی استر، نایلون، ریون یا ابریشم مصنوعی… علاوه بر نوع پارچه انتخابی قابل اشتعال بودن پارچه نیز نکته ای است که باید به آن دقت کنید. تگ The Upholstered Furniture Action Council) UFAC) را پیدا کنید و مطمئن شوید که پارچه از استانداردهای لازم برخوردار است. یادتان باشند قبل از آنکه بخواهید فکر کنید مبلمان شما در کجا قرار میگیرد باید به این نکته دقت کنید که پارچه انتخابی شما مقاوم به ساییدگی، خراشیدگی، لک و گرد و غبار باشد. از این طریق مبلمان شما در مدت زمان طولانی تر همانند روز اول خود باقی مانده و شما را از هزینه های اضافی در مدت زمان کوتاه تر مصون خواهد کرد.

اگر تمایل به استفاده از الیاف طبیعی دارید لازم است بدانید که پارچه های کتانی دارای مقاومت بالایی نسبت به سایش، تغییر رنگ و نخ کش شدن هستند. اما نکته منفی در این نوع از پارچه ها لک شدن زود هنگام آنهاست. در این بین پارچه های لینن دارای تحمل کمتری در برابر سایش بوده و بسیار زود لک به خود میگیرد که در انتها شستن آنها نیز کار سختی است، بنابراین استفاده از این نوع پارچه را به شما توصیه نخواهیم کرد.

پارچه های پشمی اما بسیار مقاوم در برابر تغییر رنگ، نخ کش شدن، چروک و لکه هستند و اگر کاملا طبیعی باشند پس از مدت زمانی حالت نمدی به خود خواهند گرفت. اگر می خواهید برای فضاهای رسمی که تردد بسیار کمی دارند پارچه ای رو مبلی انتخاب کنید، پارچه های ابریشمی بسیار ظریف و شکننده و درخشان و البته زیبا هستند که برای این چنین فضاهایی مناسب می باشند.

پارچه های چرمی نیز که معرف حضور همگی بوده و مقاوم در برابر سایش هستند اما در برابر خراشیدگی مقاومت بسیار پایینی داشته و بر اثر مرور زمان لطافت خود را از دست خواهند داد. ویسکوز ریون ها از خمیر کاغذ تولید می شوند، این نوع از پارچه مقاومت پایینی در برابر رطوبت دارد، اما مقاومت در برابر سایش در این نوع از پارچه ها زیاد است. این نوع از پارچه به سرعت چروک شده و  نرم، لطیف و درخشنده می باشد. پارچه های استات اما از سلولز طبیعی ساخته می شوند، در این نوع از پارچه جذب رطوبت بسیار بالا، مقاومت سایش کم، استحکام کم تارها را شاهد خواهید بود. اما این نوع از پارچه در برابر چروک دارای مقاومت خوبی هستند.

حال اگر تمایل به استفاده از پارچه هایی با الیاف مصنوعی را دارید لازم ست بدانید که :

  1. آکلیریک: دارای ظاهر پشم مانند، مقاوم به ساییدگی، چروک، لک و تغییر رنگ، جذب رطوبت کم و الیافی مقاوم و بادوام و نرم و سبک
  2. پلی استر: استحکام زیاد، خاصیت کشسانی مناسب، مقاومت سایشی زیاد، مقاوم در برابر چروک و حرارت، شستشوی راحت، جذب رطوبت کم، مقاوم در برابر نخ کش شدن
  3. نایلون: استحکام زیاد، مقاوم در برابر سایش و چروک، جذب رطوبت بسیار کم
  4. ریون یا ابریشم مصنوعی: ظاهری ابریشم مانند، پارچه ای مقاوم، چروک پذیری زیاد

انتخاب سبک و رنگ پارچه مبلمان

بعد از آنکه جنس پارچه مبلمان خود را انتخاب کردید نوبت به آن می رسد تا با دیدی دقیق به فضای خود طرح و رنگ مناسب را انتخاب کنید. یادتان باشد که اندازه فضای شما، میزان نور طبیعی و سبک و رنگ دیگر وسایل موجود در فضای دکوراسیون شما نیز باید در اولین دید در نظر گرفته شود. مثلا هیچ گاه برای یک فضای کوچک طرح های بزرگ و شلوغ را انتخاب نکنید، و یا اگر فضای تاریک و کوچک دارید بهتر است رنگ هایی روشن را انتخاب کنید. برای دیوارهایی که از کاغذ دیواری شلوغ بهره برده اند استفاده از پارچه رو مبلی ساده بهترین انتخاب خواهد بود و بر عکس اگر دیوارهایی ساده دارید می توانید طرح های ریز و شادی را برای مبلمان انتخاب کنید. اگر فضای شما پر تردد است از رنگ های چرک تاب بهره ببرید. در انتخاب رنگ مبلمان بهترین رنگ ها که می توانید در هر فضایی با دیگر وسایل هماهنگ کنید رنگ های خنثی همچون، کرم، خاکستری روشن، انواع قهوه ای و سفید می باشند. سعی کنید طیف های رنگی متفاوت داخل نشیمن را در کوسن ها پیاده سازی کرده و رنگ کلی مبلمان خود را خنثی انتخاب کنید تا با هر سبک و سلیقه ای به راحتی هماهنگ شود.

نکاتی برای رویه کوبی یک مبلمان خوب

  1. هیچ شل شدگی در هیچ قسمت از مبلمان نباید مشاهده شود.
  2. کف مبلمان را با دست فشار دهید، اگر به راحتی و به سرعت به حالت اولیه بازنگردد نشان از آن دارد که مبلمان شما به زودی گود می افتد.
  3. هیچ نقطه سفت، بیرون زدگی و تو رفتگی در قسمت تکیه گاه مبلمان نباید حس شود.
  4. دقت کنید تا در مبلمانی که پارچه های آنها به صورت طرح دار هستند، طرح ها به شکل نامتقارن و در هم تکرار نشده باشند. این مسئله منجر به بهم ریختگی شکل ظاهری می شود که در نگاه اولیه شاید متوجه آن نشوید اما در دراز مدت خود را نشان خواهد داد.
  5. دکمه های قرار گرفته بر روی مبلمان نیز باید کاملا محکم بر سر جای خود قرار گرفته باشند، از این رو تمامی دکمه ها را چک کنید.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]