اسکانو
وضعیت بازار مسکن

وضعیت بازار مسکن در هفت ماه اول سال 96

هفت ماه گذشته در بازار مسکن بیشترین فروش واحد های مسکونی همان میان متراژ ها و کوچک متراژ ها بودند که عموما واحد های 70 تا 60 متری می باشند، این نوع از واحد ها حدود 15.3 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده و واحد های کوچک متراژ 50 تا 60 و میان متراژ 70 تا 80 متر دارای سهم 13.2 و 13.1 درصدی از بازار مسکن می باشند.

در تابستان امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته شاهد رشدی در معاملات بودیم که دلیل آن هم وجود متقاضیانی بود که خود را با تسهیلات مسکن یکم و تسه تجهیز کرده و وارد این بازار شدند. در طی این هفت ماه گذشته در فروردین ماه به دلیل وجود جریان انتخابات معاملات مسکن حدود ۸.۵ درصد کاهش داشت. در اردیبهشت ماه حدود 6.4 درصد افزایش را شاهد بودیم که این مقدار در خرداد ماه 0.8 درصد کاهش را تجربه کرد. در شروع فصل تابستان معاملات حدود 2.5 درصد با کاهش مواجه شد اما مرداد، ماهی بود که این معاملات در بازار مسکن حدود 6.2 درصد افزایش داشت و در شهریور ماه نیز به حدود 9.7 درصد رسیده است. در نهایت مهر ماه نیز پر بارترین ماه از این هفت ماه گذشته بود که معاملات تا 34.3 درصد رشد را تجربه کرد.

مظنه قیمت آپارتمانهای ۱۶ تا ۲۰ سال تهران بر اساس معاملات مهرماه ۱۳۹۶
محله متراژ سن بنا قیمت (تومان)
سلسبیل ۳۶ متر ۲۰ سال ۸۵ میلیون
دولاب ۴۹ متر ۱۶ سال ۱۰۳ میلیون
مسعودیه ۶۸ متر ۲۰ سال ۱۰۵ میلیون
شادآباد ۷۵ متر ۱۸ سال ۱۱۵ میلیون
وحیدیه ۴۲ متر ۱۷ سال ۱۲۷ میلیون
نظام آباد ۶۲ متر ۱۷ سال ۱۳۳ میلیون
تهرانپارس ۳۰ متر ۱۶ سال ۱۴۱ میلیون
حکیمیه ۵۶ متر ۲۰ سال ۱۴۹ میلیون
شیوا ۷۱ متر ۲۰ سال ۱۶۴ میلیون
کارون ۶۲ متر ۱۷ سال ۱۸۷ میلیون
آهنگ ۶۵ متر ۱۶ سال ۱۹۰ میلیون
شمس آباد ۸۴ متر ۱۶ سال ۳۲۰ میلیون
کوی مهران ۸۹ متر ۱۶ سال ۴۶۰ میلیون
نیلوفر ۹۳ متر ۲۰ سال ۴۷۰ میلیون
پونک ۱۰۴ متر ۱۸ سال ۵۳۰ میلیون
زعفرانیه ۱۴۵ متر ۲۰ سال یک میلیارد و ۶۰ میلیون
ولنجک ۱۱۶ متر ۱۶ سال یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون

 

با این اوصاف به دلیل افزایش سقف سنی ساختمان ها در تسهیلات مردم تمایل بیشتری برای خرید واحد های قدیمی از خود نشان دادند. مطابق سال های گذشته امسال نیز خانه های زیر 5 سال دارای بیشترین تقاضا بوده اند و توانستند تا بیشترین درصد معاملات را برای خود ثبت کنند. اما امسال با شرایط به وجود آمده حدود 5.3 درصد خرید و فروش این نوع واحد ها نسبت به سال گذشته دارای کاهش بود و درصدی که برای این نوع از معاملات ثبت شده 46.2 درصد می باشد. در این بین واحد های 16 تا 20 سال دارای رشد 107 درصدی در تعداد معاملات بوده اند و واحد هایی که سن آنها به بیش از 20 سال می رسد دارای رشد 63 درصدی می باشند. در این بین بین مناطق 2و 4 و5 از محبوب ترین مناطق بشمار رفته و دارای بیشترین تعداد معامله هستند، اما در این مناطق و برای بافت های فرسوده تعداد معاملات چشمگیر نیست.

اما میانگین رشد قیمت مسکن در این هفت ماه گذشته 6.2 درصد تخمین زده شده است که این میزان 2 درصد از نرخ تورم عمومی پایین تر است. در میان بازار های رقیب در کشور بانک، بورس، مسکن ، ارز و سکه؛ بیشترین بازدهی در بانک و بورس بوده و مسکن با رشدی کمتر در مقام چهارم قرار گرفته و بازدهی تا 6.2 درصد داشته است. با توجه به قیمت های ماهیانه و تعداد معاملات انجام شده در ماه های اخیر پیش بینی می شود که مسکن در در حال عبور از رکود خود باشد و در ماه های پایانی از سال بتوانیم شاهد همسطح شدن تورم مسکن با تورم عمومی باشیم. اما باید بدانید که میانگین قیمت مسکن در تهران در حال حاضر حدود ۴.۷۹ میلیون تومان در هر متر مربع بوده و به نسبت سال گذشته حدود 8.7 درصد افزایش بوده است؛ در این بین بازار خانه های لوکس به دلیل حباب قیمتی و نبود قدرت خرید در بین متقاضیان همچنان در رکود به سر خواهد برد.

 

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]