اسکانو
وضعیت بازار مسکن

پیش بینی وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری

بازار مسکن در تهران مسیر خود را به‌سوی ورود به فاز رونق طی می‌کند و عمده دلایل این رونق نیز پنج محرکه‌ی نزدیک شدن قیمت مسکن به کف، رشد نسبی ارزش‌افزوده بخش ساختمان، التهاب بازار اجاره در تابستان امسال، کاهش نرخ‌های سود بانکی و انتظار برای کاهش سود تسهیلات مسکن است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در آینده‌ای نزدیک مسکن رشدی 10 درصدی را متناسب با نرخ تورم تجربه خواهد کرد؛ اما به اعتقاد برخی دیگر جهش قیمتی در بازار مسکن را شاهد نخواهیم بود. یکی از دلایلی که مسکن جهش یک‌باره را تجربه نمی‌کند درواقع تجهیز بازار توسط نظام پس‌انداز مبتنی بر تقاضای واقعی توسط دولت است.

درست درزمانی که نرخ دلار از 4000 تومان فراتر رفته در کوتاه‌مدت شاهد اثراتی منفی خواهیم بود و همان‌طور که مشخص است در بسیاری از مناطق با کاهش رشد معاملات و همچنین کاهش قیمت روبه‌رو هستیم که البته این مسئله کوتاه‌مدت بوده و در بلندمدت منجر به افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

شورای پول و اعتبار کشور بانک‌ها را مکلف کرد تا بیش از 15 درصد سودی به سپرده‌ها پرداخت نشود، از این طریق سپرده‌های بانکی جذابیت خود را از دست خواهند داد و پیش‌بینی می‌شود این امر در درازمدت منجر به بازگشت سرمایه‌ها به بازار مسکن شود. برای رونق همچنین 15 هزار میلیارد سرمایه از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم هم وجود دارد که قادر است تا حدی خریدوفروش‌های این بازار را در ماه‌های آینده بیشتر کند. از ابتدای سال 94 صندوق پس‌انداز یکم که مرتبط با خانه اولی‌ها بود تاکنون حدود 282 هزار نفر را در خود جای‌داده و مبلغی بالغ‌بر 5000 میلیارد تومان از این طریق به‌دست‌آمده که بانک مسکن نیز 10 هزار میلیارد تومان روی آن گذاشته که این پول نیز به بازار مسکن تزریق می‌شود و همین امر می‌تواند تأثیر زیادی بر رونق داشته باشد.

صندوق پس‌انداز یکم که سود آن به‌تدریج از 14 به 13 سپس 11 و در آخر 9.5 درصد رسیده است، تاکنون تنها توانسته به 20 هزار نفر تسهیلات پرداخت کند که دلیل آن‌هم این است که در روزهای ابتدایی تعداد متقاضیان استفاده از این تسهیلات کم بود؛ بنابراین سررسید بسیاری از این تسهیلات هنوز نرسیده و در سال آینده عمده این تقاضاها از صندوق به‌سوی بازار مسکن روانه خواهند شد. لازم به ذکر است که وزارت راه و شهرسازی نیز برای تسهیل در بازپرداخت این نوع از تسهیلات و همچنین کاهش سود آن نیز پیشنهاد‌هایی را ارائه کرده است که خود می‌تواند یک‌راه حل بزرگ برای کاهش رکود در بازار مسکن به شمار بیاید و اکنون توسط بانک مرکزی در حال بررسی است.

این 15 هزارمیلیاردی که از صندوق پس‌انداز یکم به‌دست‌آمده است وابسته به بودجه دولتی نبوده و توسط مردم انجام‌شده است و توسعه‌ای پایدار را ایجاد خواهد کرد که به‌تدریج وارد بازار مسکن شده و منجر به رونق در این بازار خواهد شد. ازاین‌رو شوک قیمتی نیز در بازار مسکن شاهد نخواهیم بود. در آخر نیز رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام داشته که قیمت مسکن در نیمه دوم دارای جهشی نخواهد بود و افزایش قیمت دقیقاً متناسب با ترخ تورم خواهد بود، درواقع نیمه دوم سال جاری پایانی برای رکود مسکن خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]