اسکانو
جاذبه گردشگری

۲۲ جاذبه گردشگری ایران، ثبت‌شده در فهرست جهانی یونسکو

میراث جهانی یونسکو درواقع یک عهدنامه بین‌المللی بین کشورهای مختلف به جهت حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که متعلق به‌تمامی انسان‌ها بوده و این مسئله کاملاً فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، می‌باشند. حفظ و حراست از این نوع آثار در حیطه حاکمیت کشور مربوطه و دیگر کشورهای عضو این کنوانسیون است. میراث یونسکو در ایران شامل ۲۲ اثر تاریخی است که در مطلب امروز آن‌ها را برای شما معرفی خواهیم کرد.

چغازنبیل

چغازنبیل یکی از نیایشگاه‌های زمان عیلامی بوده که در حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد ساخته‌شده است؛ چغازنبیل به‌جامانده از دوران دوراونتش بوده و درواقع یکی از اولین میراث فرهنگی به ثبت رسیده از ایران در یونسکو است.

تخت جمشید

تخت جمشید بانام پارسه نیز شناخته می‌شود و در شهرستان مرودشت فارس قرارگرفته است. این بنا دومین ساختمانی است که از میراث فرهنگی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است. مجموعه کاخ‌های برجای‌مانده از دوران پادشاهی داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول در این شهر باستانی و قدیمی به چشم می‌خورد.

میدان نقش‌جهان

یک میدان مستطیلی بزرگ که در اصفهان قرار دارد و توسط یک سری از بناهایی متعلق به دوران صفویه در برگرفته‌شده است. از بناهای تاریخی در دورتادور این میدان قرار دارد می‌توان به عالی‌قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه اشاره کرد.

تخت سلیمان

تخت سلیمان درواقع یک منطقه تاریخی بزرگ است که در استان آذربایجان غربی و در روستای تخت سلیمان قرار دارد. این بناهای تاریخی در گرد دریاچه‌ای طبیعی ساخته‌شده‌اند که همگی مربوط به دوران اشکانیان و ساسانی و ایلخانان می‌باشند. از بهترین و مهم‌ترین آثار به‌جای مانده می‌توان به آتشکده و تالارهای دوره ساسانی اشاره کرد.

ارگ بم

ارگ بم بر طبق روایات مربوط به دوران اشکانی و هخامنشی است؛ این ارگ در طی زلزله‌ای که در سال ۸۲ آمد دچار تخریب زیادی شد و در آن زمان سازمان یونسکو این بنا را در لیست بناهای درخطر قرارداد که پس‌ازآن این ارگ بازسازی و ترمیم شد و نهایتاً از لیست آثار درخطر خارج شد.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد

این مجموعه از دوران هخامنشیان برجای‌مانده است که واقع در شهرستان پاسگارد استان فارس است. در این مجموعه می‌توانید شاهد سازه‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، باغ سلطنتی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی باشید.

گنبد سلطانیه

این گنبد مقبرهٔ محمد خدابنده الجایتو است که در شهر سلطانیه که در زمان قدیم پایتخت ایلخانیان بود ساخته‌شده است. این گنبد یکی از بهترین و مهم‌ترین آثار معماری ایرانی اسلامی بشمار می‌رود و به دلیل نوع معماری و تزیینات در دنیا شهرت زیادی دارد.

سنگ‌نوشته بیستون

بزرگ‌ترین سنگ‌نوشته جهان همین سنگ‌نوشته بیستون است؛ این سنگ‌نوشته درواقع شناخته‌شده‌ترین متن ایرانی بوده که از دوران دودمان هخامنشیان برجای‌مانده است. این سنگ‌نوشته در سی کیلومتری کرمانشاه و در دامنه کوه بیستون قرار دارد. سنگ‌نوشته بیستون مهم‌ترین متن تاریخی در زمان هخامنشیان است، چراکه شرح پیروزی داریوش بزرگ را بر گوماته مغ و به بند کشیدن یاغیان را به تصویر کشیده است.

مجموعه کلیساهای آذربایجان

این مجموعه شامل کلیساهای قره کلیسا، کلیسای استفانوس مقدس، کلیسای مریم‌مقدس دره‌شام، کلیسای چوپان و کلیسای زور زور است.

سازه‌های آبی شوشتر

این سازه‌ها متعلق به دوران ساسانیان است. درواقع این سازه‌ها در دوران ساسانیان به جهت استفاده از نیروی آب در به حرکت انداختن آسیاب‌های صنعتی کاربرد داشته است. در این مجموعه می‌توان ساختمان آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب و سیکا را به چشم دید.

بازار تبریز

یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قاره آسیا همین بازار تبریز خودمان است. این بازار دارای مساحتی حدود یک کیلومتر بوده که درواقع یکی از بزرگ‌ترین‌های سرپوشیده جهان به شمار می‌رود.

از دیگر میراث فرهنگی ایران که در یونسکو به ثبت رسیده می‌توان به آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، باغ ایرانی، مسجد جامع اصفهان، برج گنبد قابوس، کاخ گلستان، شهر سوخته، روستای دستکند میمند، شهر باستانی شوش، قنات ایرانی (شامل قنات قصبه گناباد، قنات بلده فردوس، قنات‌های حسن‌آباد مهریز و زارچ یزد، قنات ابراهیم‌آباد اراک، قنات مزدآباد میمه و قنات وزوان در بخش میمه اصفهان، قنات دوطبقه اردستان، قنات جوپار، قنات اکبرآباد و قنات قاسم‌آباد بروات در کرمان)، کویر لوت و شهر تاریخی یزد اشاره کرد.

 

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]