اسکانو

هر آنچه که باید در مورد جزیره قشم بدانید/ جاذبه های فرهنگی برای دوستداران هنر و فرهنگ (سری دوم)

در مطالب گذشته جاذبه های طبیعی جزیره زیبای قشم را برای شما معرفی کردیم، در سری مطالب “هر آنچه که باید در مورد جزیره قشم بدانید” سعی داریم تا جاذبه های گردشگری این جزیره را دسته بندی کرده تا هر یک از افرادی که دوستدار بخشی از جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تجاری هستند به سادگی بتوانند مقصود خود را بیابند. مطلب امروز اختصاص دارد به معرفی جاذبه های فرهنگی برای دوستداران هنر، فرهنگ، آداب و رسوم بومی سنتی… همراه با ما باشید.

غار خربز (خربس Xarbez)

غار خربز ساخته دست طبیعت بوده؛ که در ۱۲ کیلومتری قشم در کنار جاده جنوبی و بر سینه کوهی قرار دارد که مشرف به دریا و دشت میانکاسه می باشد. این غار دریایی در اثر گرداب و تخلیه ماسه ها از سنگ ها پدید آمده اما آنچه که از تاریخ مشخص است در گذشته و دوره پیش از اسلام از این غار مردم به عنوان نیایشگاه و یا پناهگاه استفاده می کردند.

چاه های تل آب یا طلا

در ۳۰ کیلومتری از فرودگاه بین المللی قشم چاه های طلا قرار گرفته که قبل از آن روستا لافت با بادگیرها و و بافت مسکونی خاصش به چشم می خورند. در زمان ورود به این روستا چاه های آب فراوانی را داخل گودال های دامنه کوه خواهید دید، گودال های آبی که حکایت از تکنولوژی ذخیره سازی آب در زمان هخامنشی و زرتشتیان دارد. مردم این روستا سنگ های شیستی را برای ذخیره آب خود انتخاب کرده اند، که توسط آن می توانند آب باران را ذخیره کنند. به این شکل که تل های مشرف بر چاه ها با سطحی از سنگ های مرجانی آب را به سمت گودال ها روانه می کنند و در لایه زیرین از این گودال ها به دلیل وجود لایه های گچی آب همیشه سالم و خنک باقی خواهند ماند. دلیل نامگذاری واژه طلا بر این گودال های آب به دلیل ارزش بالای آب در این روستا می باشد!

سدهای ساسانی و هخامنشی، سد پی پشت، سد گوران

آب شیرین در قشم از دیرباز برای هر نوع مصارفی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. در همان دوران قدیم ساسانی و هخامنشی برای جمع آوری آب شیرین باران اقدام به ساخت سد در راه تنگه ها، راه ها و دره ها می کردند و پس از جمع آوری آب شیرین آن را به تدریج مصرف می کردند. در مدخل تنگه ای در ۳۷ کیلومتری شهر قشم و ۲۸ کیلومتری فرودگاه بین المللی قشم و در روستای پی پشت تاسیسات تقسیم آبی قرار دارد که از دوران ساسانی به جای مانده است.  سد گوران نیز یکی دیگر از جاذبه های فرهنگی این جزیره بوده که از دوران گبران یا زرتشتیان و هخامنشیان بر جای مانده است.

نیایشگاه ناهید:

در تپه کولغان و در سر جاده درگهان مکانی وجود دارد که زرتشتیان در آن به پرستش خدای یگانه می پرداخته اند، که در کوچه های این شهر منظره دریای پارس چشم ها را به خود جلب می کرده است.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]