اسکانو
اجاره‌بها

تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر قیمت‌ اجاره‌بها

بسیاری از کارشناسان بازار مسکن معتقدند زمانی که سودهای بانکی کاهش بیابد بازار مسکن با افزایش نرخ اجاره‌بها روبه‌رو می‌شود و درواقع این مستأجران هستند که هر باره با هر سیاستی قربانی خواهند شد. با توجه به گفته‌های کارشناسان، در حال حاضر مشاوران املاک بر این عقیده هستند که این کاهش نرخ سود بانکی هنوز تأثیر چندانی بر نرخ اجاره‌بها نداشته و عملاً در حال حاضر بین 100 تا 150 هزار تومان افزایش را شاهد بوده‌ایم.

به گفته مشاوران املاک و کارشناسان حوزه مسکن کاهش نرخ سودهای بانکی اولین پیامدی که در بازار مسکن دارد، تغییر پول ودیعه به اجاره ماهیانه است. به گفته آن‌ها پول ودیعه امنیت مالی بیشتری برای مالکان به همراه دارد اما زمانی که نرخ سود بانکی کاهش بیابد آن‌ها ترغیب می‌شوند که به‌جای ودیعه مبلغ اجاره ماهیانه را افزایش دهند.

باآنکه هنوز مدت‌زمان زیادی از شروع چنین سیاستی نگذشته است، واحدهای گران‌قیمت که پول ودیعه آن‌ها به مبالغی بالاتر از 200 میلیون تومان می‌رسد دقیقاً از اولین املاکی هستند که مالکان آن‌ها تغییر وضعیت از ودیعه به اجاره‌بها را انجام خواهند داد. دراین‌بین واحدهای ارزان‌تر هنوز دچار این تغییر وضعیت نشده‌اند. بسیاری از مالکان واحدهای ارزان‌قیمت از ترس آنکه مستأجر نتواند از پس هزینه اجاره‌بها برآید همچنان از آن‌ها ودیعه می‌گیرند. این در حالی است که متقاضیان برای واحدهای ارزان‌قیمت عملاً از اقشار متوسط و ضعیف جامعه بوده و نمی‌توانند متحمل هزینه‌های بالای اجاره‌بها باشند، بنابراین بسیاری مالکان به‌اجبار باید به همان پول ودیعه بسنده کنند.

مصطفی قلی‌خسروی یکی از کارشناسان بازار مسکن اعلام کرد که اقدام پولی و مالی که انجام‌شده در حال حاضر تنها سیاستی است که می‌تواند بر رکود حاضر غلبه کند و منجر شود تا سرمایه به بازار مسکن بازگردد. این سیاست تا حدی و به‌صورت مقطعی منجر به نوسانات قیمتی می‌شود، اما راهی جز این پیش رویمان نخواهد بود! پیش‌ازاین سیاست کاهش نرخ سود بانکی، با ایجاد صندوق‌های ویژه توسط بانک‌ها به اجرا نمی‌رسید بنابراین نقدینگی وارد بازار‌های مولد مانند ساخت‌وساز مسکن نمی‌شد. در حال حاضر باسیاست‌های در پیش‌گرفته شده می‌توان انتظار داشت که سوی عرضه در بازار مسکن تقویت شود و نوسانات قیمتی مقطعی هستند.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]