اسکانو
قانون مالک و مستاجر تعمیرات

[:en]تعمیر خانه، وظیفه مستاجر یا صاحب‌خانه؟[:de]

تعمیر خانه، وظیفه مستاجر یا صاحب‌خانه؟

[:]

هر خانه‌ای ممکن است نیاز به تعمیر پیدا کند. معمولا وسایلی چون کولر، شیرهای آب، درهای چوبی و کابینت‌های آشپزخانه زودتر به تعمیر نیاز پیدا می‌کنند. ولی اگر مستاجر باشید همیشه این سوال برایتان پیش می‌آید که هزینه تعمیر خانه بر اساس قانون مالک و مستاجر تعمیرات با چه کسی است؟ صاحب‌خانه یا مستاجر؟

معمولا وقتی مستاجر به خوبی از خانه مراقبت کند، صاحب‎خانه به راحتی هزینه‌های تعمیرات احتمالی را می‌پذیرد اما همیشه این طور نیست. گاهی صاحب‌خانه از تعمیرات خانه امتناع می‌کند و در پایان قرارداد نیز به ازای آسیب‌های وارد شده به خانه از مستاجر غرامت می‌گیرد.

اما اگر مطمئن نیستید که هزینه تعمیرات به وجود آمده با شما یا صاحب‌خانه است بهتر است برخی از قواعد را رعایت کنید. برای اینکه بسیاری از مشکلات رایج در این زمینه رخ ندهد پیشنهاد می‌کنیم به برخی نکات زیر توجه کنید:

مذاکره کنید

تعمیر خانه

تعمیرات اساسی خانه باید توسط صاحب خانه انجام شود و قبل از هر اقدامی برای تعمیر باید با صاحبخانه تماس بگیرید. صاحب خانه موظف است که در زمان مشحص به شما پاسخ دهد.گاهی این زمان ممکن است بیش از زمان مناسب برای شما باشد. این زمان بستگی به نوع تعمیرات دارد ( برای مثال، ترکیدگی لوله های آب نیازمند رسیدگی فوری است). با مالک درباره فوریت تعمیرات صحبت کنید و سعی کنید برای زودتر تعمیر شدن خرابی‌ها با او همکاری کنید.

مسئول باشید

اگر مالک در زمان مناسب پاسخگو نبود و به نظر شما این کار غیر منطقی است، می‌توانید برای تعمیرات با هزینه شخصی اقدام کنید اما زمان تماس با صاجب خانه و پاسخی که دریافت کرده اید و دلیل اینکه چرا زمان پاسخگویی طولانی شده را مستند کنید. همچنین تمام فاکتورهای مخارج را نگه داری کنید تا مدرک مستدلی برای ارایه داشته باشید. توجه داشته باشید که این کار را فقط در مواقع ضروری در مورد تعمیرات فوری انجام دهید. اگر قبل از مذاکره با مالک تعمیرات را انجام دهید ممکن است صاحب‌خانه هزینه‌ها را نپردازد.

در قوانین موجر و مستاجردرباره هزینه‌های مربوط به تعمیرات آمده است:« در صورتی که در ملک اجاره داده شده عیبی به وجود آید قانون مدنی پرداخت هزینه های تعمیرات را به دو قسمت تقسیم کرده است که شامل تعمیرات جزیی یا فرعی و تعمیرات کلی یا اساسی می شود. هزینه تعمیرات جزیی یا فرعی به عهده مستاجر است و هزینه تعمیرات کلی و اساسی به عهده موجر است. تشخیص هزینه های جزیی یا فرعی از هزینه های کلی و اساسی، تابع عرف است؛ بنابراین با در نظر گرفتن مکان و زمان قابل تشخیص است. به عنوان مثال هزینه های مرتبط با سرویس سالیانه شوفاژ و تعمیرات جزیی آن به عهده مستاجر است و هزینه های مرتبط با مشکلات جدی در موتورخانه قطعا بر عهده مالک قرار دارد.»

مالک خسیس!
طبق قانون هزینه‌های تعمیرات کلی و اساسی بر عهده صاحب خانه یا موجر است؛ اما اگر او مایل به تعمیر و نگهداری از ملک خود نبود، تکلیف چیست؟ قانون به این سوال چنین پاسخ می‌دهد:« در صورتی که موجر از تعمیر ملک استیجاری خودداری کند ابتدا مستاجر به صورت محترمانه از مالک درخواست تعمیر بنا را می‌کند، در صورتی که موجر در تعمیر بنا کوتاهی کند اگر هزینه تعمیرات بالا باشد و مشکل ایجاد شده در بنا زیاد باشد به طوری که مانع استفاده مستاجر از ملک مذکور شود؛ موضوع باعث «فسخ قرارداد» می‌شود و موجر مستحق اجاره بها نخواهد بود. اما در چنین شرایطی به هیچ عنوان مستاجر حق کاهش اجاره در قبال تعمیراتی را که به عهده موجر بوده و خودش پرداخت کرده است را ندارد. اگر در بنا مشکلی جدی ایجاد شود که هزینه تعمیر آن به عهده موجر است و مستاجر هزینه تعمیر آن را متقبل شده باشد موجر به مستاجر بدهکار می شود و مستاجر باید به دادگاه اطلاع دهد. در این صورت دادگاه شورای حل اختلاف با استفاده از کارشناس مبلغ را بررسی و صورت جلسه می کند.

مستاجر بد قلق!
 اما گاهی نیز مستاجر در برابر تعمیر ملک مقاومت می‌کند. در این شرایط مالک می‌تواند مستاجر را ملزم به انجام تعمیراتی که به عهده وی است، کند و اگر مستاجر در برابر هزینه این تعمیرات مقاومت کند موجر می‌تواند ملک مذکور را به میزانی که مستاجر بتواند از آن بهره برداری کند تعمیرکند و برای بازستانی طلب خود تا زمان تمام شدن قرارداد اجاره صبر کند و سپس از طریق مراجعه به دادگاه درخواست طلب خود را از مستاجر اعلام کند.

سوالی که پیش می آید این است که اگر عیب آن قدر بزرگ باشد که دیگر نتوان از ملک اجاره داده شده استفاده کند، تکلیف قرارداد اجاره چه می‌شود؟ اگر عیبی در ملک به وجود بیاید که مانع بهره‌برداری مستاجر از آن شود تشخیص آن به عرف یا بسته به زمان و مکان بروز آن مشکل است. برای مثال اگر در یک منطقه در نزدیکی ملک مسکونی گاوداری احداث شود عیب ملک به عرف و شرایط مکانی جایی که نقص را به وجود آورده است، بستگی دارد؛ اما در صورتی که ملک غیر قابل استفاده شود و نتوان از آن بهره برداری کرد، قرارداد فسخ خواهد شد.
در صورتی که خرابی یک واحد استیجاری مثل نشت آب برای یک واحد مسکونی دیگر مشکلاتی ایجاد کند رفع چنین مشکلاتی که در آن مسبب خرابی یک واحد، مالک واحد دیگری است هزینه های مربوط به این مشکل و تعمیرات آن به عهده عامل زیان‌رسان است. اگر این مشکل، مشکل کلی و پرهزینه ای باشد پرداخت هزینه ها و تعمیرات آن به عهده موجر است و اگر موجر در دسترس نباشد و مشکل آن واحد ضروری باشد، مستاجر اقدام به تعمیر واحد زیان دیده می‌کند و از موجر طلبکار می شود. ولی در صورتی که مشکل جزیی باعث بروز خرابی واحد دیگری شده باشد، هزینه و تعمیرات آن به عهده مستاجر واحدی است که مسبب زیان واحد دیگری شده است.

 

 

 

10
ارسال دیدگاه

avatar
8 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
داوودعلیارزومهشاداقای راد Recent comment authors
  Subscribe  
جدیدترین قدیمی ترین بالاترین امتیاز
من را خبردار کن از
بهاره
میهمان
بهاره

سلام
مادر من به مدت ۷ سال در منزلی مسکونی مستاجر بوده اند. البته ایشان اولین ساکن این منزل بوده اند و به تازگی فوت کرده اند.
ایا صاحبخانه قانونا می تواند در هنگام تخلیه ملک ما را ملزم به نقاشی ساختمان نماید

m/m
میهمان
m/m

سلام
تسلیت عرض میکنم خدمت شما
یک چیز کاملا توافقی میباشد مذاکره منطقی بهترین انتخاب هست.

اقای راد
میهمان
اقای راد

خیر , مگر اینکه خسارتی مثل ریختن بخش هایی از گچ دیوار به حدی که کاملا به چش آید بواسطه ی استفاده مستاجر از جمله میخ کوبیدن به دیوار و …. ایجاد شود
اگر جزیی هست و یا ترک های ناشی از نشست سالانه ساختمان و خاک گرفتن دیوار ها باشد به هیچ وجه نباید از مستاجر خسارت یا او را ملزم به نقاشی ساختمان کرد

پویا
میهمان

خیلی خیلی ممنون بابت همچنین محتوایی ! واقعا هیچ سایتی مثل شما به فکر نیست. کاملا کاربردی

مهدي
میهمان
مهدي

سلام
اگر همسایی ای مالک باشد تا چه حد اجازه تعمیرات دارد؟؟

مرتضی
میهمان
مرتضی

سلام. میخواستم بدونم تعمیر پمپ آب و تعمیر آسانسور و تعمیر بازوی درب کنترلی بعهده مستاجز است یا مالک؟

مهشاد
میهمان
مهشاد

سلام
ما هفته پیش یه ملکی اجاره کردیم،البته بیعانه دادیم تا عیوب ظاهرای( رنگ و نقاشی و…) برطرف بشه و بعد کامل مبلغ پرداخت کنیم و کلید تحویل بگیریم
تواجاره نامه نوشتیم: رفع اشکالات جزئی و رفع عیوب ظاهری
اما مالک بعد از تخلیه مستاجر قبلی رفته بازدید و خرابیهای مستاجر قبلی دیده (ریختنه بخشهایی از دیوار،خرابی کابینت ها و…)اما راضی به انجام کل تعهداتشون نیستن،میگن مانمیتونیم هرسال برای مستاجر جدید اینجارو رنگ کنیم و تعمیر کنیم
و اون ملک واقعا تا رنگ و تعمیرات نشه قابل سکونت نیس،وباتوجه به شرایطمون نمیتونیم تایم بذاریم یکی دیگه پیداکنیم
لطفا راهنمایی بفرمایید
ممنون

ارزو
میهمان
ارزو

سلام.من به مدت دوسال در ملکی اجاره ای مشغول به فعالیت تجاری بودم .والان به مدت یک ماه هست ک ملک رو به موجر پس داده و پسر موجر ملک رو ازمن پس گرفته و ملک به تایید ایشون رسیده بود و قرارداد ما تمام شد .الان بعد از یک ماه صاحب اصلی ک پدر باشه طی تماسی بامن گفتن که باید ساختمون رنگ امیزی کامل شود در صورتی که تنها خسارات وارد به ملک جای میخ بود که ما اونهارو پر کردیم واک سقف که کمی ریختگی داره میخواستم بدونم ایا من باید در این رابطه باید خسارتی بدم؟

علی
میهمان
علی

سلام.بنده مالک یک ساختمان بادومستاجرمیباشم.که راه ورودی به ساختمان جدامیباشدولی مشاعات ازقبیل کنتورآب وگاز وبرق در قسمت ورودی مستاجرهایم میباشد(درزیر پاگرد جلوی درب ورودی).سوال من اینجاست که آیا مستاجرمیتواند از ورود من به داخل ساختمان جهت برداشتن شماره کنتور هاجلوگیری نماید؟

داوود
میهمان
داوود

باسلام ،ببخشید هزینه تخلیه چاه فاضلاب آپارتمان که.به فاضلاب شهری وصل نیست،بعهده مالک یامستاجر،ممنون میشم جواب بدید.

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]