اسکانو

توصیه‌هایی برای مقاوم‌سازی منزل در برابر زلزله

با آنکه ساختمان ضد زلزله نداریم، اما ساختمان‌هایی که بتوانند سازگار با زلزله باشند را می‌توانیم داشته باشیم. ساختمان‌هایی که در صورت وقوع زلزله خسارت می‌بینند اما به هیچ عنوان تخریب نمی‌شوند و جان ساکنین خود را نمی‌گیرند. در مقاوم‌سازی خانه در برابر زلزله می‌توان اقداماتی انجام داد، حتی اگر شما در هنگام ساخت ساختمان نبوده‌اید و فرآیند ساخت را زیر نظر نداشته‌اید باید بدانید که در هنگام خرید یک ملک باید به چه مواردی توجه داشته باشید تا از خطرات احتمالی در هنگام زلزله بکاهید.

  1. تمامی نقاط ضعف ساختمانتان را شناسایی کنید و برای تقویت کردن از همین الان شروع کنید؛ ساختمان‌های آسیب‌پذیر از نظر سازه مشکل‌دارند و دقیقاً ساختمان‌هایی هستند که با اصول اجرانشده‌اند. این نوع از ساختمان‌ها باید در بخش پی و سازه مقاوم‌سازی شوند. برای این کار ابتدا باید تشخیص داده شود تا ساختمان در مقابل زلزله چه عملکردی دارد، نقشه‌های محاسباتی و طراحی ساختمان را بررسی کنید و ببینید که آیا طراحی درستی دارند و محاسبات دقیق بر روی آن‌ها انجام شده است یا خیر، پس از آن نیاز است نمونه‌گیری از سازه، بتن و فولاد صورت بگیرد تا از نظر کیفیت ساخت، ساختمان را موردبررسی قرار داد.
  2. گول شکل ظاهری ساختمان را نخورید! نوع اسکلت را بشناسید و نقشه‌های اجرایی تأیید شده توسط شهرداری را از مشاور املاک بخواهید.
  3. خانه‌هایی بزرگ با ستون کم به عنوان مقاطع بحرانی نام برده می‌شوند؛ این نوع از ساختمان‌ها در برابر زلزله دارای مقاومت بالایی نیستند؛ از این رو به دنبال خانه‌هایی با ستون‌های کم نباشید!
  4. ساختمان‌های دارای آسانسور باید در چهار طرف آسانسور حداقل سه ستون داشته باشند.
  5. فاصله درز انقطاع فاصله‌ای است که یک ساختمان باید با ساختمان مجاور خود داشته باشد. این فاصله حداقل 10 سانتیمتر بوده و اگر چنین فاصله‌ای وجود نداشته باشد این ساختمان اصلاً مقاوم نخواهد بود. بنابراین برای یافتن این فاصله به پشت‌بام رفته و از وجود فاصله با بنای مجاور اطمینان حاصل کنید. اگر این فاصله وجود نداشت یقین داشته باشید که با ساختمانی مقاوم رو به رو نخواهید بود.
  6. به سن بنا توجه کنید. ساختمان‌هایی که از سال 87 به بعد ساخته شده‌اند بسیار مقاوم‌تر از ساختمان‌های قدیمی‌تر هستند.
  7. ساختمان‌هایی قدیمی که دارای طاق‌های ضربی هستند هیچ مقاومتی در برابر زلزله ندارند.
  8. شومینه‌های غیر مقاوم از اولین سازه‌هایی هستند که در خانه و در هنگام زلزله فرومی‌ریزد.
  9. سیم‌های برق را چک کنید و اگر دارای ترک‌خوردگی یا ضعف در نقاطی هستند حتماً آن‌ها را برطرف کنید، این سیم‌های برق به هیچ عنوان نباید از زیر فرش و جلوی در عبور داده شوند.
  10. برای خانه خود از یک سیستم حساس به دود استفاده کنید.
  11. کتابخانه و وسایل سنگینی که در هنگام زلزله می‌توانند بر روی شما بیافتند را از تخت خواب و یا مبلمان خود دور کنید.
  12. تمامی وسایل سنگین شما باید در طبقه‌های پایینی کمد جای بگیرند.
  13. قفل‌هایی مناسب برای کمدهای آشپزخانه در نظر بگیرید که در صورت زلزله باز نشده و وسایل شکستنی از آن‌ها بیرون نریزد.
  14. تابلو، آینه و هر وسیله دیگری که بر روی دیوار نصب می‌شود باید توسط قلاب به دیوار چفت شوند تا در صورت وقوع زلزله از دیوار کنده و به سوی شما پرتاب نشوند.
  15. آبگرمکن باید توسط تسمه به دو طرف دیوار متصل باشد تا در صورت وقوع زلزله سقوط نکند.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]