اسکانو

سفر به جزیره هرمز

هر وقت صحبت از شگفتی‌ها و مناظر حیرت‌انگیز دنیا می‌شود، حرفی از جزایر زیبا و دست‌نخورده‌ ایران در آب‌های خلیج‌فارس هم به میان می‌آید. جزیره‌ هرمز که یکی از سوگلی‌های جزایر خلیج‌فارس محسوب می‌شود، با عجایب و شگفتی‌های مختص به خودش منطقه‌ی جذاب و دیدنی برای آدم‌های ماجراجو و اهل سفر است.
هرمز جزیره رنگی

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی

جزیره هرمز یکی از جزایر جنوبی ایران واقع در خلیج‌فارس است که در ۸ کیلومتری جنوب بندرعباس قرارگرفته است. این جزیره در مجاورت تنگه هرمز واقع شده و به همین دلیل از اهمیت راهبردی و بازرگانی فراوانی دارد. در گذشته هرمز نام بندری در مصب رود میناب بود که امروزه شهر میناب بر روی خرابه‌های این بند ساخته‌شده است. با هجوم مغولان اهالی این شهر در ابتدا به جزیره قشم و پس‌ازآن به جزیره هرمز کنونی که آن زمین زرون نام داشت کوچ کردند و  آنجا را هرمز نامیدند.
به تدریج و طی قرون بعد این شهر نام خود را به همه جزیره داد و بندر جرون (گمبرون بعدی) نام خود را از آن وام گرفت. عظمت شهر و جزیره هرمز به قدری شد که دو قرن بعد و تا زمانی که توسط پرتغالی‌ها اشغال شد مرکز ولایات خلیج‌فارس از جمله بحرین بوده است. شاه‌عباس در سال ۱۶۲۲ میلادی جزیره هرمز و سواحل جنوبی ایران در خلیج‌فارس را از اشغال پرتغالی‌ها خارج ساخت و شهرهای هرمز و گمبرون را تخریب نمود و بندرعباس فعلی را بر خرابه‌های گمبرون استوار کرد. هرمز امروز به هیچ عنوان رونق گذشته را ندارد.

چرا هرمز؟

مهم‌ترین ویژگی جزیره هرمز خاک این جزیره است. در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه‌هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. در میان این کوه‌ها، کوه قرمز رنگی وجود دارد که خاکش خوراکی است. و مردم محلی از خاک سرخ آن به عنوان ادویه در طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سُس استفاده می‌کنند. جزیره هرمز در میان زمین شناسان به علت این که از انواع خاک‌های مختلف تشکیل شده و تنوع بالایی دارد به بهشت زمین‌شناسی مشهور شده است. جزیره هرمز شامل تپه و کوه‌های آتشفشانی و نمکی است بلندترین نقطه آن ۲۱۰ متر ارتفاع دارد، اطراف آن را جلگه‌های پست و همواری پوشانده است و معادن خاک سرخ و نمک سفید آن شهرت فراوانی دارد.
جشنواره فرش خاکی هرمز
همچنین کوچکی جزیره هرمز یکی از خصوصیات جذاب این جزیره محسوب می‌شود . وجود جاده ساحلی به شما این امکان رو می‌دهد که از همان جایی که از قایق پیاده می‌شوید ،بتوانید با سه ساعت پیاده‌روی ، یا با استفاده از دوچرخه‌های موجود ، دور جزیره بگردید و دوباره برگردید سر جای اول. این جزیره با مقیاس انسانی‌ای که دارد می‌تواند برای دوستداران طبیعت بسیار جذاب باشد، چون به راحتی و بدون نیاز به وسیله نقلیه می‌توان پیاده تا دورترین نقطه جزیره رفت و بازگشت.
ساحل و دریای هرمز فوق‌العاده تمیز است و هر قسمت آن زیبایی‌های مختص خود را دارد. خرچنگ‌های کوچکی که روی صخره‌ها زندگی می‌کنند، یا پوشش مرجانی فوق‌العاده زیبای کف دریا، همه بخش‌هایی از عجایب این جزیره به حساب می‌آیند. شنا کردن در خلیج‌فارس در کنار ساحل ماسه‌ای رنگارنگ این جزیره در هوای خنک پاییز یا بهار و غواصی در آب‌های سطحی و مشاهده‌ آبزیان در مد و مرجان‌ها هم می‌تواند یک تجربه‌ به یادماندنی برای شما باشد.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]