اسکانو

بیابانک، روستایی تاریخی با قدمتی چند هزار ساله

روستای بیابانک یکی از روستاهای کویری و یکی از مقاصد گردشگری در سمنان به شمار می رود که در گذشته به دلیل وسعت کم و همجواری با دشت کویر با نام خندق شناخته می شد. قدمت تاریخی این روستا هنوز مشخص نشده است اما چیزی که مشهود است این روستای تاریخی دارای قنات ها، یخدان ها، برج ها و قلعه های  زیبایی است که آن را به سال های بسیار دور نسبت می دهند. این روستا در شهرستان سرخه در استان سمنان قرار دارد، تعدادی از این بناهای تاریخی در بیابانک مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اند و بسیاری از گردشگران و دوستداران آثار تاریخی کمک کردند تا بافت تاریخی این روستا پاکسازی شود.

جالب است بدانید در سال های گذشته بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، اولین طاق ضربی جهان در این روستا زده شده و بسیاری از منابع قدمت تاریخی این روستا را به قبل از اسلام می دانند. از جاذبه های گردشگری این روستا قنات نیسکان است که یکی از مهمترین ها بشمار می رود، این قنات در گذشته پر آب ترین قنات این روستا بشمار می رفت اما در حال حاضر جز خشکی هیچ چیزی در آن دیده نمیشود! در کنار قنات نیسکان جاذبه های دیگری همچون برج های نگهبانی چاله برج، دیونه برج و ترکمونی نیز در این منطقه به چشم می خورد که هریک برای کارهایی همچون دیده بانی و محافظت از روستا مورد استفاده قرار می گرفتند.

یکی از جالب ترین بناهای موجود در این روستا یخدان ها می باشند، این یخدان ها بناهایی خشت و گلی هستند که در گذشته از آنها برای نگهداری یخ استفاده می شد، این نوع از یخدان ها دارای معماری جالبی بوده اند و از دو در بهره می برند که همین امر باعث می شده از نور آفتاب در امان باشند. جالب است بدانید دقیقا در زیر این یخدان ها محلی برای جمع آوری آبی قرار داده شده که از یخ ها ایجاد می شد، مردم روستا در گذشته و در زمستان یخ ها را در این بناها قرار می دادند و در زمستان از آنها استفاده می کردند؛ جالب است بدانید این یخدان ها دارای قدمتی 400 ساله هستند.

در کنار تمام بناهای قرار گرفته در این روستا خشتی قلعه خندق یکی از مهمترین آثار تاریخی آن بشمار می رود؛ این قلعه در واقع در گذشته برای حفظ جان و مال مردم ساخته شده و دارای دو درب ورودی و خروجی می باشد. اگر تمایل به دیدن این روستای تاریخی را دارید باید بگوییم در این روستا هیچ وسیله حمل و نقلی وجود ندارد و از قبل باید فکر آن را کرده باشید؛ اگر هم اهل پیاده روی هستید و تمایل دارید سفری با قطار را آغاز کنید، باید در ایستگاه بیابانک قطار تهران-مشهد پیاده شوید و پس از آن 2 کیلومتر پیاده طی کنید تا به روستا برسید.

 

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]