اسکانو
شارژ ساختمان

فرهنگ آپارتمان نشینی و قوانین مربوط به شارژ ساختمان

در فرهنگ آپارتمان نشینی از لحاظ قانونی و عرفی چندین قانون مورد بررسی قرار می گیرند، از این جمله این قوانین می توان به قوانین مجمع عمومی ساختمان، قوانین مرتبط با مدیر ساختمان، قوانین شارژ ساختمان (هزینه های مشترک)، قوانین مرتبط به سرایداری ساختمان مسکونی، قوانین نظم عمومی ساختمان اشاره کرد. هزینه های مشترکی که به واسطه آنها می توان شارژ ماهیانه از دیگر واحد ها طلب کرد، هزینه های مرتبط با سرایدار بر اساس مصوبه مجمع، هزینه برق عمومی، هزینه آب، هزینه گاز بر اساس ماده ۲۹ مقررات، هزینه تعمیرات و نگهداری، هزینه گل کاری و نگهداری باغچه ها، هزینه لوازم مصرفی نظیر لامپ، مواد شوینده، تجهیزات نظافتی و سایر هزینه های ضروری به تشخیص مدیر یا تصویب مجمع می باشد.

همانطور که در مطالب گذشته گفتیم، یکی از وظایف مجمع عمومی در یک ساختمان، تعیین مبلغی برای پرداخت هزینه های مشترک می باشد، این مبالغ هر ساله تعیین شده و به صورت یکسان از تمامی واحد ها دریافت خواهد شد.

  1. بر اساس قانون، کلیه ساکنین در یک ساختمان موظف هستند بر اساس مصوبه مجمع عمومی ساختمان، شارژ ماهیانه را تا حداکثر پانزدهم هر ماه به مدیر ساختمان تحویل دهند. بر اساس ماده 27 از قانون، پرداخت شارژ ماهیانه به واحد های خالی نیز تعلق می گیرد، و هیچ یک از مالکان نمی توانند بر اساس اینکه واحدشان خالی از سکنه است شارژ ماهیانه را پرداخت نکنند.
  2. هزینه گاز در ماههای گرم سال می تواند از محل شارژ پرداخت شود، اما در مابقی ماههای سال که هوا سرد بوده و رادیاتور ها باز هستند برطبق فرمول زیر محاسبه خواهد شد:

  • هزینه گاز هر واحد = (کل هزینه گاز- هزینه آبونمان- هزینه عوارض شهرداری) × ضریب متراژ
  • ضریب حضور= میزان حضور در دوره تقسیم بر دوره قرائت کنتور
  • ضریب متراژ= (متراژ واحد×ضریب حضور) تقسیم بر متراژ کل

  1. بر اساس قانون هزینه گاز اتاق سرایداری و مجموع آبونمان و عوارض شهرداری از شارژ ماهیانه محاسبه می گردد. لازم به ذکر است، آن دسته از واحد هایی که در آپارتمان حضور نداشته و رادیاتور آنها بسته بوده با اطلاع به مدیر ساختمان، می توانند از هزینه گاز در دوره مربوطه معاف شوند.
  2. کلیه خساراتی که توسط شخصی و یا واحد خاصی به اموال عمومی زده شود، به هیچ عنوان نباید در تعمیر آنها از شارژ ماهیانه استفاده کرد، بلکه این نوع از هزینه ها بر عهده خود شخص میباشد.
  3. اگر در قرارداد اجاره ای هزینه های مشترک بر عهده مالک باشد، و او از پرداخت مبالغ امتناع کند، مستاجر می تواند هزینه های مشترک را از اجاره ماهانه کسر کرده و مبالغ را پرداخت کند. برعکس این موضوع نیز صدق می کند، اگر مستاجر در پرداخت شارژ ماهیانه استنکاف کند، مدیر می تواند مبالغ مورد نظر را از مالک و از ودیعه ای که نزد اوست طلب کند.
  4. در هنگام تخلیه ملک توسط هر یک از واحدها، باید برگه تسویه حساب شارژ واحد نیز اخذ گردد.
  5. برخی از هزینه های عمرانی و سرمایه ای از شارژ تامین می شود، که پس از تخلیه ملک این تسویه حساب می تواند مابین مستاجر و مالک انجام شود و در این بین مدیر هیچ تعهدی ندارد.

 

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]