اسکانو

[:en]وام مسکن ۱۰۰ میلیونی در خانه آخر[:de]

وام مسکن ۱۰۰ میلیونی در خانه آخر

[:]

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

یکی از بحث‌های اصلی که از ابتدای دولت یازدهم توسط عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پیگیری می‌شد افزایش تسهیلات خرید مسکن بود.

موضوعی که موجب شد تا حسین عبده‌تبریزی به عنوان مشاور وزیر به ساختمان خیابان آفریقا برود تا شاید طرح‌های مختلف مسکنی و تسهیلاتی وزیر با شدت و پیگیری بیشتری اجرا شود. در همین راستا بود که بحث افزایش تسهیلات خرید مسکن مورد توجه قرار گرفت و دولت طرح افزایش تسهیلات مسکن به ٨٠ و ١٠٠ میلیون تومان را با دیدی جدید مورد بررسی قرارداد تا شاید گره‌ای از گره‌های کور خانه‌دار شدن ایرانی‌ها برداشته شود.

این موضوع بارها مورد بررسی قرار گرفت و در خانه آخر منتظر تایید بانک مرکزی است هرچند که عده‌ای معتقدند زیاد بودن اقساط عامل عدم موفقیت این طرح است اما  به گفته حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ظاهرا این طرح در خانه‌های آخر تایید قرار دارد. وی روز گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه گفته می‌شود قرار بوده سقف وام مسکن به ١٠٠ میلیون تومان افزایش یابد -٨٠ میلیون صندوق یکم و ٢٠ میلیون تومان اوراق حق تقدم- آیا وزارت راه و شهرسازی پیگیر افزایش سقف وام مسکن است؟ گفت:« استراتژی و سیاست وزارت راه و شهرسازی گسترش بازار رهن است بنابراین فکر می‌کنم باید متقاضیان مسکن تا سقف ۵٠ درصد برای خرید یک ملک را بتوانند تسهیلات دریافت کنند هرچند معتقدیم بازپرداخت این تسهیلات باید در استطاعت مالی مردم باشد و نرخ سود نیز کاهش یابد. برخی بانک‌ها مشکلات اعتباری دارند به همین دلیل بانک مرکزی تا سقف ١٠٠میلیون تومان به صورت اصولی موافق است، اما ترجیح داده است که این موضوع تا پایان سال جاری متوقف شود.

قرار است این موضوع در سال آینده بررسی شود اما به هر حال بانک مرکزی نگران است که میزان اعتباردهی بانک‌ها از تعادل خارج شود، بنابراین تلاش می‌کند میزان اعتباردهی بانک‌ها را متعادل نگه دارد.»وی با بیان اینکه بانک مرکزی با افزایش سقف وام مسکن تا ۱۰۰ میلیون تومان به صورت اصولی موافق است، افزود: «وزارت راه و شهرسازی پرسشگر افزایش میزان سقف تسهیلات مسکن، کاهش نرخ سود مسکن و مدت زمان بازپرداخت تسهیلات است. ما به این تصمیم و بحث نظارتی بانک مرکزی احترام می‌گذاریم اما پرسشگر افزایش میزان سقف تسهیلات، کاهش نرخ سود مسکن و افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن هستیم.»مظاهریان با تاکید بر تاثیر کاهش نرخ سود بانکی و نرخ سود مسکن ادامه داد: «به تبع کاهش نرخ سود سپرده‌ها از سوی شورای پول و اعتبار نرخ سود مسکن نیز باید بازنگری شود.»

خروج از رکود مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه نشانه‌هایی برای خروج مسکن از رکود در نیمه دوم سال آینده وجود دارد، به افزایش سرمایه بانک مسکن اشاره کرد و گفت: «وزارت راه و شهرسازی ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک مسکن را افزایش می‌‍‎دهد و بانک مسکن رسما بانک توسعه‌ای خواهد شد در همین حال در خصوص بازار مسکن می‌توان گفت افزایش معاملات مسکن می‌تواند پیش نشانه‌هایی باشد که از نیمه دوم رونقی در بازار مسکن شکل بگیرد که از دیگر پیش نشانه‌ها می‌تواند امیدواری به افزایش تعداد مجوزهای پروانه‌های ساختمانی باشد. پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت در حد نرخ تورم باشد، طرح جامع مسکن ۷ محور روشن دارد و برای هریک از اجزای بخش مسکن، برنامه‌های روشن و مشخصی را در نظرگرفته است، ضمن آنکه این برنامه اهداف کمی را هم در نظرگرفته و متناسب برآوردهایی که از نیاز می‌شود اهداف را دنبال می‌کند. گسترش بازار رهن در اولویت قرار دارد.»مظاهریان با اشاره به اینکه این رقم ۱۳/۵ برابر قدرت وام دهی بانک مسکن را افزایش می‌دهد، افزود: «افزایش این قدرت وام دهی کمک می‌کند که به همین حدود تسهیلات و نقدینگی به بخش مسکن تزریق شود و بخش مسکن پروژه‌های بیشتری را تامین مالی کند و با بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی، بخش مسکن را از رکود خارج کند. ما موافقیم که وام حداقل تا ۵۰ درصد قیمت واحد مسکونی را در بربگیرد و بانک مرکزی هم اصول آن را قبول دارد اما شرط اجرایی شدن افزایش میزان وام نیازمند بهبود قدرت اعتبار دهی بانک‌هاست.»

نباید با سیاست‌های پوپولیستی مستاجران را متضرر کنیم

مظاهریان با اعلام اینکه بانک مسکن در سال آینده به‌طور قطعی توسعه‌ای می‌شود، خاطرنشان کرد: «سیاست ما توسعه بازار رهن در بازار مسکن است و معتقدیم که تا ۵۰ درصد از خرید ملک را باید بانک، وام بدهد. بانک مرکزی وعده داده که در سال آینده موضوع افزایش وام دوباره بررسی می‌شود اما بانک مرکزی نگران قدرت وام دهی بانک‌ها است. در یک فرآیند شاخص‌های مهم اقتصادی یکدیگر را دنبال می‌کنند و به هم می‌رسند. اگر مسکن در سال‌های ۹۰ و ۹۱ افزایش شدید قیمت پیدا می‌کند و در رکود باقی می‌ماند و دوباره تورم ادامه می‌یابد در نقاطی این اقتصاد به هم می‌رسد. افزایش قیمت مسکن بسیار دنباله‌رو تورم است و اینها یکدیگر را پوشش می‌دهند ضمن آنکه در حال حاضر هم اجاره‌بها کمتر از نرم تورم است بنابراین برای مالکان از نظر اقتصادی هنوز صرفه ندارد. اگر یک مالک خانه خود را بفروشد و در بانک سپرده‌گذاری کند تا ۱۸ درصد سود می‌گیرد در حالی که رقم اجاره‌بها کمتر از این مقدار است. به همین دلیل اگر سیاست سرکوب اجاره‌بها را اجرا کنیم سرمایه‌ها از بخش خانه‌های اجاره‌ای می‌رود و با محدودیت خانه مواجه می‌شود. نباید با سیاست‌های پوپولیستی ضرر بیشتری را به مستاجران وارد کنیم، هنوز نرخ‌های اجاره‌بها کمتر از تورم است و خطری را ایجاد نمی‌کند.»

منبع اقتصاد آنلاین

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]