اسکانو
مسکن اجتماعی

پروژه مسکن اجتماعی رسما آغاز شد، جزییات پروژه مسکن اجتماعی

امروز جزییات مصوبه پروژه های مسکن اجتماعی منتشر شده و به موجب آن، با هدف حمایت دولت از تامین مسکن گروه های کم درآمد در دو قالب مسکن اجتماعی و حمایتی جزییات به شرح زیر می باشند:

مسکن حمایتی

  1. مسکن حمایتی در واقع کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی بوده و یک کمک بلاعوض به شمار می رود. که بر اساس آن بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف به تعیین بانک عامل به جهت تامین تسهیلات تا سقف اعلامی می باشد. بر طبق مصوبات، استفاده از این نوع تسهیلات برای خرید املاکی تا عمر بیست سال مانعی ندارد.
  2. هفتاد میلیون ریال کمک بلاعوض در صورت وجود متقاضی در گروه های کم درآمد برای خرید واحدهای مسکن مهر که بدون متقاضی هستند پرداخت خواهد شد.

مسکن اجتماعی

در واقع مسکن اجتماعی کمک به ساخت مسکن استیجاری، پرداخت کمک اجاره و وام قرض‌الحسنه می باشد. بر این اساس به منظور کمک به ساخت مسکن های استیجاری شرایط زیر وضع شده است:

  1. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای زمین بوده و تمایل به احداث واحد های مسکونی استیجاری با نرخ اجاره در قالب توافق با بنیاد داشته باشند، به ازای ساخت هر واحد استیجاری تا دو برابر سقف تسهیلات مشخص شده در بند الف تصویب نامه تسهیلات داده می شود.
  2. وزارت راه و شهر سازی موظف است تا به تامین زمین در محدوده های شهری که دارای تاسیسات زیربنایی آب، برق و گاز هستند بپردازد. یا بر این اساس شهرهای جدید برای ساخت واحد های استیجاری به سازندگانی که تمایل به ساخت مسکن ملکی – استیجاری با رعایت حداقل چهل درصد (۴۰%) اجاره‌ای  دارند واگذار کند. اداره این نوع از واحد های استیجاری بر عهده سازندگان بوده و کلیه واحدها اعم از ملکی و اجاره‌ای به سازندگان تعلق خواهد داشت.
  3. سازندگان موظف هستند که این واحدهای استیجاری را به مدت حداقل ده سال به متقاضیانی که به آنها معرفی شده واگذار کنند. اما در سند حتما ذکر می شود که واحد مذکور غیرقابل فروش و استیجاری به مدت معین خواهد بود.
  4. وزارت راه و شهر سازی می تواند نسبت به واگذاری زمین هایی که در اختیار دارد به سازندگان اقدام کند. همچنین بر اساس تبصره 3 ، وزارت راه و شهر سازی مجاز است که واحد های مسکن مهری که بدون متقاضی هستند را به صورت مزایده به بخش خصوصی واگذار کند.
  5. کمک هزینه های اجاره برای خانواده های کم درآمد ماهانه به ترتیب تا دو میلیون ریال برای شهر های زیر 500 هزار نفر و تا چهار میلیون ریال برای شهرهای بالای 500 هزار نفر با افزایش سالیانه (۱۰ درصد) در نظر گرفته خواهد شد. این مبالغ پس از تایید قرارداد اجاره در اختیار مالکین قرار خواهد گرفت. خانواده هایی که شامل این بند می شوند تا پنج سال در صورت تایید ادامه وضعیت درآمدی مجاز به استفاده ازاین کمک‌ هزینه می‌باشند.
  6. وام قرض الحسنه ودیعه مسکن برای خانواده هایی که توان بازپرداخت اقساط را دارند با بازپرداخت 60 ماهه به مبلغ هر واحد هفتاد و پنج میلیون (۷۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین شده است.
  7. پرداخت 5 درصد از سود تسهیلات بر عهده متقاضیان بوده و سازمان برنامه و بودجه کشور مابقی مبالغ را تا سقف مصوب شورای پول و اعتبار را تضمین و تعهد می کند.
  8. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد و شهرداری‌ها نسبت به اولویت‌بندی و شناسایی گروه‌های هدف اقدام خواهند کرد.

متقاضیان انتخابی باید دارای شرایط زیر باشند:

  1. تمامی سرپرست های خانواری که درآمد آنها کم بوده و افراد تحت تکفل آنها از تاریخ ۱۳۹۰.۱.۱ فاقد واحد مسکونی با دوام یا وام مسکن بوده اند و از تاریخ ۱۳۵۷.۱۱.۲۲ از هیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.
  2. متقاضیان باید دارای حد اقل پنج سال سابقه سکونت در شهری بانشد که تقاضای آن را دارند.

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]