اسکانو

خانه انیس الدوله، خانه ای کهن با کاربری عجیب!

خانه انیس الدوله در تهران و جنوب خیابان ولیعصر قرارگرفته است. خانه‌ای تاریخی و فجری که متعلق به سومین زن عقدی ناصرالدین‌شاه بوده اما اکنون نوع کاربری آن از یک‌خانه تاریخی و فرهنگی به اتحادیه گوشت گوسفندی تهران تبدیل‌شده است!

مالکان قاجاری این خانه قدیمی در زمان پهلوی اول این خانه زیبا را به آموزش‌وپرورش فروخته و پس‌ازآن این بنای زیبا به مدرسه تبدیل شد، که جالب است بدانید دکتر حسابی در این مدرسه دانش‌آموخته است. پس‌ازآن در سال 1330 این خانه از کاربری مدرسه خارج‌شده و به تملک شخصی به نام نادر اصفهانی درآمده و پس‌ازآن این خانه دست‌به‌دست گشته و به دلیل نزدیکی آن به کشتارگاه، از آنِ اتحادیه گوشت گوسفندی تهران شده است!

این عمارت زیبا دارای دوطبقه بوده و مساحتی حدود 721 مترمربع را به خود اختصاص داده است. برای این عمارت دو درب ورودی در نظر گرفته‌شده که یکی از آن‌ها به حیاط و دیگری به ساختمان راه دارد. در وسط حیاط این عمارت حوضی بزرگ با درختانی تنومند و کهن قرارگرفته که به زیبایی هر چه بیشتر آن کمک کرده است. در این عمارت کهن تزییناتی همچون سرستون‌هایی به سبک یونانی و ستون‌های حجاری‌شده با پایه‌های گچ‌بری شده و نقاشی شده و شومینه‌های قدیمی به چشم می‌خورد.

طبقه همکف این عمارت یک پله از کف حیاط پایین‌تر بوده و دارای یک ایوان رو به جنوب، دو اتاق اصلی در شمال ایوان و یک انبار در منتهی‌الیه غربی و آشپزخانه و حمام و رختکن و توالت در بخش شرقی ساختمان است. طبقه اول این عمارت نیز دارای ایوان رو به جنوب بوده که شمال آن 2 سالن بزرگ قرارگرفته و یک آبدارخانه به همراه یک پیش فضا است.

با تمام این اوصاف رئیس اتحادیه گوشت‌فروشان گفته که دیگر از خانه‌ای که هیچ اختیاری در تغییر آن ندارد خسته شده است! و تمامی مکاتباتی که با سازمان میراث فرهنگی در جهت تغییر کاربری این محیط به عمارتی فرهنگی صورت گرفته بی‌نتیجه بوده است!

 

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]