اسکانو
مالیات بر املاک و مستغلات

مالیات بر املاک و مستغلات / مالیات بر مستغلات خالی

مالیات بر مستغلات خالی یکی از انواع مالیات بوده که از قوانین جدید بشمار رفته و به این منظور است که از احتکار عرضه ملک جلوگیری شود، مالیات برای این نوع از واحدهای خالی که در سامانه ملی املاک و اسکان کشور خالی تشخیص داده می‌شوند، از سال دوم موردمحاسبه قرار خواهد گرفت. بر این اساس، سال دوم معادل نیمی از مالیات بر اجاره، سال سوم معادل مالیات بر اجاره، سال چهارم به بعد معادل یک و نیم برابر مالیات بر اجاره موردمحاسبه قرار خواهد گرفت.

انواع مالیات نقل‌وانتقال املاک و مستغلات

مالیات‌هایی که در زمان خریدوفروش ملک و واگذاری حق بهره‌برداری و ساخت‌وساز آن‌ها پرداخت می‌شود دارای انواع مختلفی می‌باشند. از دسته این نوع از مالیات‌ها می‌توان به مالیات نقل‌وانتقال ملک، مالیات انتقال حق واگذاری یا سرقفلی، مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش، مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه اشاره کرد.

مالیات نقل‌وانتقال ملک

مالیات نقل‌وانتقال ملک معادل با ۵ درصد ارزش معاملاتی یک ملک بر اساس جداول منطقه‌ای ارزش‌گذاری محاسبه و پرداخت می‌شود، که در آن پارامترهایی از بنا همچون سن بنا، مساحت زمین، مساحت بنا، نوع اسکلت، تأسیسات و تجهیزات به‌کاررفته، نوع کاربری، محل وقوع ملک و نوع مالکیت تأثیر خواهد گذاشت.

مالیات انتقال حق واگذاری یا سرقفلی

سرقفلی همان حق کسب و پیشه بوده که مالیات انتقال حق واگذاری یا سرقفلی عبارت است از انتقال حق کسب و پیشه، حق تصرف محل، یا حقوق ناشی از موقعیت تجاری محل که مقدار آن برابر با 2 درصد از ارزش واگذاری در زمان انتقال آن است.

مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش 

درآمد تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی از ساخت‌وساز و فروش هر نوع ساختمانی شامل قانون مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش می‌شود، علاوه بر آنکه باید مالیات نقل‌وانتقال ملک پرداخت شود مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش نیز باید بپردازند. این مالیات برابر با ۱۰ درصد ارزش معاملاتی ملک ساخته‌شده است. شهرهای زیر یک‌صد هزار نفر شامل این قانون نخواهند شد.

مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه

دریافتی مالکین برای اعلام رضایت انتقال سرقفلی نیز مشمول قانون مالیات بوده و مقدار آن ۲ درصد ارزش معاملاتی است.

 

ارسال دیدگاه

avatar
  Subscribe  
من را خبردار کن از

[:en]درباره‌ی اسکانو[:de]درباره ما[:]

[:en] اسکانو، نخستین وبسایت جست‌وجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. با توجه به توسعه روزافزون کسب و کارها، تبلیغات به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای پیشرفت آن اهمیت بسیار دارد. هر چند تبلیغات در حوزه املاک و مستغلات موضوعی تازه نیست، اما با گسترش هر چه بیشتر رسانه‌های ارتباطی، اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی دیگر می‌توان گفت بازار مسکن، چه در حوزه مصرف و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، سهم قابل توجهی در زندگی مردم دارد لیکن بازاریابی در این صنعت وسیع، تاکنون با تکیه بر ابزارهای سنتی انجام شده است. اسکانو با هدف ایجاد تحول در این عرصه فعالیت خود را آغاز و موفق شده است تا سطح خدمات آنلاین در عرصه تجارت الکترونیک را ارتقاء داده و رتبه نخست در ارائه ی این خدمات در حوزه مسکن را از آن خود نماید. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:de]اسکانو، نخستین وب‌سایت و اپلیکیشن جستجوی هوشمند ملک با استانداردهای بین المللی در ایران است. اسکانو در نظر دارد با اطلاع رسانی درباره املاک قابل معامله در شهرهای مختلف ایران، فرآیند خرید، فروش و اجاره را برای همه متقاضیان بازار مسکن به شیوه‌ای نوین فراهم کند.[:]